VŠECHNO O BEEFU DVOU RAPPERŮ – Drake a Kendrick Lamar

VŠECHNO O BEEFU DVOU RAPPERŮ – Drake a Kendrick Lamar

Drake – kanadský muzikant a herec, který se díky své zranitelné směsi rapu a R&B stal komerčně nejúspěšnějším hiphopovým umělcem 21. století. Mezi jeho multiplatinové hity patří skladby jako Hotline Bling, One Dance a Hold On We’re Going Home.

Kendrick Lamar – rapper narozený v Comptonu, který byl díky svým přesvědčivým rýmům a koncepčnímu pojetí označen za nejlepšího rappera své generace. Jeden z nejnápaditějších textařů se zabývá velkými tématy, jako je policejní brutalita, sebehodnota černochů a jeho vlastní vnitřní konflikty. V roce 2018 se stal prvním hiphopovým umělcem, který získal Pulitzerovu cenu za hudbu.

J Cole – J Cole se narodil v Německu a vyrostl v Severní Karolíně, jeho učitelem byl Jay-Z a jeho hity jako Middle Child a Deja Vu se staly hitem. Zklamaly ho však nástrahy komerčního úspěchu a začal si razit vlastní cestu s introspektivnějšími, analytičtějšími písněmi, což vyústilo v jedny z nejpopulárnějších a nejúspěšnějších skladeb jeho kariéry.

Jak beef vznikl?

Když byl Kendrick Lamar ještě mladým začínajícím zpěvákem, Drake mu nabídl pomocnou ruku, pozval ho na své album Take Care a poskytl mu místo předskokana na svém turné Club Paradise Tour 2012.

Ale v roce 2013, po úspěchu Lamarovy debutové desky Good Kid, m.A.A.d City, dal jasně najevo své ambice.

Během hostující sloky na albu Control od Big Seana vyzval Drakea, J Colea, Meek Milla, Mac Millera, Pusha T a řadu dalších rapperů a varoval je: „Mám vás všechny rád, ale snažím se vás zamordovat.“

Na otázku ohledně tohoto dissu odpověděl Drake časopisu Billboard: „Neměl jsem k tomu co říct. Znělo mi to jen jako ambiciózní nápad. Nic víc to nebylo.

text: „Dobře vím, že mě [Lamar] nezničí, a to na žádné platformě. Takže až ten den přijde, můžeme se k tomuto tématu vrátit.“

Během několika následujících let si rappeři vyměnili několik vtípků (Lamar se památně pochlubil, že během předávání hiphopových cen BET „zastrčil jednoho přecitlivělého rappera zpátky do pyžama“), ale nikdy to nevypadalo nijak závažně.

Nechtěná reakce J. Colea

Počáteční impuls byl spíše gestem k sjednocení než k rozdělení.

V říjnu roku 2023 vydal Drake své osmé album For All The Dogs, na kterém se objevila spolupráce s J Colem nazvaná First Person Shooter.

V jedné sloce Cole naznačil, že on, Drake a Kendrick jsou „velká trojka“ současné éry hip hopu.

text: „Zbožňuju, když se hádaj kdo je nejlepší MC / Je to K.Dot? [Kendrick]? Je to Aubrey [Drake]? Nebo já? / My jsme ta velká trojka, jako bychom založili ligu.“

Píseň debutovala na vrcholu amerického singlového žebříčku a stala se Drakeovou třináctou a Coleovou první skladbou na prvním místě.

Drake se tak vyrovnal Michaelu Jacksonovi v počtu singlů, které se umístily na prvním místě mezi nejlepšími mužskými sólovými umělci.

O týden později jej na prvním místě vystřídala Taylor Swift s Cruel Summer a zdálo se, že tento okamžik pominul. V soukromí to však Kendrick vnímal jinak – a nebyl z toho zrovna nadšený.

Kendrick Lamar míří na cíl

V březnu 2024 vydali producent Metro Boomin‘ a rapper Future společné album s názvem We Don’t Trust You.

V tracklistu se ukryla píseň Like That s nepodepsanou slokou Kendricka Lamara… a byla opravdu výbušná.

Se zaťatým výrazivem si vzal na mušku Coleovu sloku a prohlásil, že žádná „velká trojka neexistuje – jsem jenom já“.

Dále nazval nejlepší verše Drakea a Colea nepodstatnými – „balíčkem pro slabé“ – a označil se za Prince, který je pro Drakea Michaelem Jacksonem.

Sílu této sloky nelze tiskem vyjádřit, ale když končí Lamarovým slibem, že všechny Drakeovy a Coleovy „psy“ zavře do „hřbitov zvířátek“ – což je název hororového románu Stephena Kinga z roku 1983 – je jasné, že byla odjištěna rozbuška.

(Poznámka: Lamar nemyslel doslovně domácí psy, ale rapperovy nejbližší a nejdražší. Text je zároveň odkazem na název Drakeova alba For All The Dogs).

Stojí za zmínku, že umístění Lamarovy sloky je významné i proto, že Metro Boomin‘ je bývalý Drakeův spolupracovník, který se s kanadskou hvězdou rozešel.

Metro, jehož skutečné jméno je Leland Wayne (více o něm později), produkoval většinu Drakeova alba What A Time To Be Alive z roku 2015, ale slibované pokračování se nikdy neuskutečnilo, což údajně vedlo ke zlé krvi mezi dvojicí.

V roce 2022 producent odstranil Drakea z písně Trance a na Instagramu ho přestal sledovat.

Drake nadýmá doslova svou hruď

Drake se na koncertě na Floridě vyjádřil ke Kendrickově sloce a vzkázal publiku drsný vzkaz.

„Hodně lidí se mě ptá, jak se cítím,“ řekl. “ Tak já vám řeknu, jak se cítím.

„Mám hlavu vztyčenou, záda vzpřímená, na Floridě i kdekoli jinde jsem na jiné úrovni. A vím, že ať se děje, co se děje, není na světě nikdo, kdo by se mnou v životě mohl nějak vyjebat!“

A co J Cole?

O dva týdny později nabídl J Cole vlastní odpověď na Kendrickovu sloku ve skladbě 7 Minute Drill ze svého nečekaného alba Might Delete Later.

text: „Volali mi, říkali, že mě někdo dissuje / Chceš nějakou pozornost, přijde na to jak to chceš skončit,“ rapuje. „Pořád sice dělá show, ale už vypadá jak kdyby měl končit jako Simpsonovi.“

Dále kritizoval Kendrickovu diskografii a jeho debut označil za „klasiku“, avšak jeho poslední počin – rozsáhlé dvojalbum nazvané Mr Morale and the Big Steppers – za doslova „tragický“.

„Tvé třetí album bylo velké a je to i tvůj vrchol,“ pokračoval, „já byl v závěsu za tebou a teď jsem dosáhl svého vrcholu já.“

Na závěr řekl, že si Lamara stále váží, ale pokud by urážky pokračovaly, neváhal by ho zničit.

„Když na něj zatlačím, tak ho pokořím.“

Stojí Cole za svými slovy?

Téměř ihned po zveřejnění „7 Minute Drill“ si Cole uvědomil, že to byl obrovský „přešlap“.

V projevu na pódiu festivalu Dreamville v Severní Karolíně se za píseň omluvil, pochválil Lamarův repertoár a poprosil o odpuštění.

„Nebudu vám lhát, poslední dva dny jsem se cítil hrozně,“ řekl publiku a vysvětlil, že podlehl tlaku, aby reagoval na Lamarův diss.

Výsledkem byla podle něj „nejtrapnější a nejhloupější“ věc, jakou kdy natočil.

Bod varu

Jako správný rapový žhář se Drake pokusil oheň, který Cole uhasil, znovu rozdmýchat.

Třináctého dubna vydal skladbu Push Ups (Drop and Give Me 50), v níž si vzal na mušku Lamarovu výšku a nazval ho trpaslíkem (Drake 182 cm a Kendrick 165 cm) a loutkou nahrávací společnosti, která je nucena spolupracovat s popovými umělci.

text: „Maroon 5 potřebují sloku, tak ať je vtipná. Pak bychom potřebovali sloku pro Swifties,“ vybídl je.

Také se pozastavil nad Lamarovým postavením v hiphopové hierarchii a naznačil, že ho předstihli už jiní umělci.

Text: „Prasečí hlava, ruce dole, vypadáš jak kdybys chdoil do třetí třídy/SZA tě překonal/Travis taky/Savage je už taky jinde/Mlč radši, nejsi v žádné TOP3.“

V písni také zmínil Futurea, The Weeknda a Ricka Rosse.

Kanye, Rick Ross a… texty o plastikách od Drakeovy mámy!?

Několik hodin po Drakeově opovržení Rick Ross oplatil Drakeovi obvinění ve skladbě nazvané Champagne Moments, v níž tvrdí, že Drake podstoupil plastickou operaci – včetně plastiky nosu, umělých břišních svalů a brazilského liftingu zadku.

Toto obvinění vyústilo v to, že Drakeova matka mu napsala, zda jsou tyto zvěsti pravdivé.

Jejich výměnu názorů sdílel na Instagramu, čímž tento rapový beef překročil dobu své životnosti.

  1. dubna se pak Kanye West postavil na stranu Kendricka Lamara a vydal remix skladby Like That, v němž si vzal na mušku Drakeovu smlouvu s velkým vydavatelstvím a naznačil, že byl podveden.

A odmítl Drakeovy a Coleovy texty, když rappoval: „Všichni jste mi zmizeli z očí, zmizeli jste mi z mysli.“

Drakeova pozornost se však soustředila výhradně na Lamara…

Současná válka

Kanaďan se pustil do svého protivníka z Comptonu a vydal další diss track.

Jmenuje se Taylor Made Freestyle a naznačuje, že Lamar je moc zbabělý na to, aby vydal hudbu ve stejném týdnu jako Taylor Swift The Tortured Poets Department.

K tomu Drake ještě přidal urážku, když použil umělou inteligenci, aby urážky pronesl hlasy Lamarových hrdinů, Tupaca Shakura a Snoop Dogga.

Po stížnostech ze strany Shakurovy pozůstalosti byla píseň z Drakeových sociálních médií odstraněna.

Kendrick nakonec koncem dubna odpověděl šestiminutovou dissovou stopáží v plném rozsahu.

Pod názvem Euphoria (odkaz na seriál HBO, kde Drake působí jako výkonný producent) se skrýval seznam stížností na jeho soupeře.

Lamar Drakea označil za „předvídatelného“, „mistra manipulace“ a „navyklého lháře“. Zopakoval také rýpnutí Ricka Rosse o Drakeových falešných břišních svalech a zpochybnil rodičovské schopnosti Drakea.

Ale hlavně řekl, že Drakea opravdu, ale opravdu nemá rád.

text: „Dovolte mi říct, že jsem ten největší hater,“ rapuje. “ Nesnáším způsob, jakým chodíš, způsob, jakým mluvíš, nesnáším způsob, jakým se oblékáš.“

O necelých 72 hodin později navázal druhou písní s názvem 6:16 in LA.

V ní tvrdil, že někdo uvnitř Drakeovy organizace vypouští kompromitující informace.

text: „Musíš být strašný člověk/ Každý uvnitř tvého týmu si šeptá, že si to zasloužíš.“ „To je hrozné, co?

Rodinná přestřelka

Zdá se, že Lamarovo obvinění, že Drake „neví nic“ o výchově syna, se Drakea ho dotklo.

V sobotu 4. května Drake odpověděl písní Family Matters, která spor vynesla do nových výšin.

text: „Zmínil ses o mém potomku, teď si to vyřiď s jeho otcem,“ prohlásil. „Musím být zlý, musím být zlý.“

Mezi nejvíce šokující obvinění v písni patří Drakeova spekulace, že Lamar by mohl být pachatelem domácího násilí (hvězda nikdy takovému obvinění nečelila).

Během dvaceti minut Lamar oplatil třetí diss trackem Meet The Grahams, který začínal hrozivým varováním: „Podělal jsi to ve chvíli, kdy jsi zmínil jméno mé rodiny“.

Každý verš byl adresován jednomu z Drakeových nejbližších členů rodiny – jeho matce, otci a šestiletému synovi Adonisovi. Každému z nich vyjmenoval výčet rapperových údajných selhání.

Mimo jiné tvrdil, že Drake tajně zplodil druhé dítě a že je závislý na hazardu, sexu a drogách.

Drake na Instagramu reagoval žádostí, aby mu ten, kdo má jeho „utajenou dceru“, vrátil, a dodal, že Lamarova tvrzení jsou „jenom sračka“.

Jednalo se o lest?

Lamar ještě zvýšil laťku ve čtvrtém diss tracku Not Like Us, v němž Drakea obvinil ze vztahů s nezletilými ženami.

text: „Řekni, Drakeu, slyšel jsem, že máš rád mladé kočičky / Zkoušíš zabrnkat na strunu a je to asi A moll,“ rapuje.

O den později Drake obvinění naštvaně popřel a vyzval Lamara, aby předložil důkazy – s tím, že žádné neexistují.

text: „Drake není jméno, které bys viděl na seznamu sexuálních delikventů, je to snadné / Zmíníš se o A moll … a řekneš už konečně fanouškům: Kdo to byl?“

Naznačil také, že mnohá Lamarova tvrzení byla záměrně podstrčena falešným informátorem v naději, že o nich hvězda bude nevědomky rapovat.

text: „Ti, od kterých čerpáš své příběhy, jsou všichni klauni,“ rapoval Drake. „Týden jsme intrikovali a pak jsme tě nakrmili informacemi / dcera, které je 11 let, vsadil jsem se, že to zabere.“

Jak to skončí?

Válka slov prozatím utichla, ale působí to jako nepříjemné ticho. Bude některá z hvězd schopna ustoupit?

Ať už to dopadne jakkoli, spor byl prospěšný pro byznys. Push Ups i Like That se bezpečně uhnízdily v americkém a britském žebříčku, přičemž nejnovější diss tracky budou jistě následovat.

A zatímco otázka, kdo vyhrál, stále přetrvává, časopis Billboard uvádí, že počet streamů Lamarova hudebního katalogu se od víkendu zvýšil o 49 %, zatímco u Drakea klesl o 5 %.

Lamarova popově orientovaná skladba Not Like Us s potenciálně hanlivým refrénem se také stala klubovým hitem – za první tři dny od vydání nasbírala 21 milionů streamů.

Objevuje se také mnoho konspiračních teorií – hlavní z nich je, že do sporu zasáhla společnost Universal Music, aby ho zastavila. Server TMZ však přinesl zprávu, podle níž to není pravda.

Situace se zhoršila v úterý, kdy byl před Drakeovým domem postřelen člen ochranky. Není jasné, zda incident souvisel se sporem rapperů, ale vandalismus v Drakeově obchodě OVO v Londýně určitě souvisel.

Mezitím se objevily náznaky, že někteří posluchači jsou z neustálého omílání unaveni.

„Celý tento spor se začíná projevovat jako neutuchající pozornost a komentáře na sociálních sítích spíše než jako skutečné hodnocení schopností dvou rapperů,“ napsal 2. května ve svém názorovém sloupku Jeff Ihaza, vedoucí hudební redaktor časopisu Rolling Stone.

„Připadá mi to jako obrovské plýtvání energií.“

CO SE STANE V NÁSLEDUJÍCÍCH DNECH?

TO JE VE HVĚZDÁCH…

Překlad: djbeton

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *