Podrobný životopis TUPACA SHAKURA

Podrobný životopis TUPACA SHAKURA

Jméno: Tupac Amaru Shakur (narozen jako Lesane Parish Crooks)

Místo narození: New York University Hospital, Brooklyn, New York
Datum narození: 16. června 1971
Datum a místo úmrtí: 13. září 1996, Las Vegas, Nevada

Matka: Afeni Shakur (původní jméno Alice Faye Williams)
Otec: Mutulu Shakur (původní jméno Jeral Wayne Williams)
Biologický otec: William Garland
Kmotr: Elmer „Geronimo Pratt“
Nevlastní bratr: Mopreme Shakur (původní jméno Mutulu Maurice Harding)
Sestra: Sekyiwa Shakur
Tety: Assata Shakur a Loria Shakur
Strýc: Zayd Shakur
Manželka: Keisha Morris (rozveden)


Člověk, kterého si každá skupina lidí pamatuje zcela jinak. Jedni si pod jeho jménem představí skvělého rappera, básníka, herce, skladatele, revolucionáře moderní doby a rozeného vůdce. Umělce, který byl po celý svůj život nepochopen. Pro druhé byl synonymem pro nezřízený život, ztělesněnou gangsterskou mentalitu – pohrdání veškerými pravidly systému. Ať tak či onak, za svůj krátký život toho dokázal více, než dokáže kdokoli jiný za celé století. Pro celé generace se stal inspirací, zdrojem, který podává nezkreslené informace prostřednictvím hudby. Těžko říct, jaké bylo jeho poslání? Jeho smrt připomíná tragédii z pera Shakespeara a dovolím si říct, že není dne, kdy by si na něj hip hopový svět nevzpomněl. Není jednoduché propagovat heslo, které se nakonec stane vaším osudem. Tato osobnost nedokázala změnit svět k lepšímu, ale věřila myšlenkám, které by svět změnit dokázaly. Nejen že jim věřila, ale dokonce je razila, což je mnohdy několikanásobně těžší. Vypořádala se se zástupy skalních fanoušků a útoky nepřátel.

Více než kdy jindy platí, že dobří umírají mladí, bohužel. Učit se z bolesti eventuelně z neštěstí a dokázat obrátit svou nepřízeň osudu do ctižádosti, to je opravdové vnitřní bohatství. Udržet si svoje zásady i v případě, že mě to bude stát holý život. Stejně tak jako získat ponaučení. V následujících řádcích se podíváme na svět z jiného úhlu pohledu. Z úhlu, který nám přiblíží příběh plný emocí. Nelze posuzovat člověka podle jeho činů, ale za celý jeho život, od začátku do konce.

Tupac se narodil 16. června roku 1971 v Brooklynu – New York. Pravým jménem se jmenoval Lesane Parish Crooks, nicméně to mu matka změnila již v útlém věku na Tupac Amaru Shakur podle inckého revolucionáře. První dvě jména znamenají v překladu zářící had, příjmení pochází z Arabštiny a znamená vděčný bohu. Většinu těhotenství trávila jeho matka Afeni Shakur ve vězení. Už předem lze s troškou nadsázky říci, že právě vězení bylo to, co ´Paca pronásledovalo od narození po celý jeho život. Tak jako matka, tak i biologický otec Mutulu Shakur byl Černým Panterem. Toto hnutí bojovala za rovnoprávnost černochů v „bílé“ Americe a dožadovalo se lepších životních podmínek. Se sloganem „Power to the people“ si černošské komunity pomalu ale jistě vydobývaly svoje místo na slunci. V tomto směru byli oba rodiče velice aktivní, což se pochopitelně nelíbilo úřadům, snad i proto bylo Tupacovo útlé dětství velice problematické a problémy s policií byly na denním pořádku.

V sousedství nenazval nikdo malého Tupaca jinak než Černý Princ. Když mu byli dva roky, do rodiny přibyl nový přírůstek v podobě sestry Sekyiwy. Pravý otec byl odsouzen za ozbrojené přepadení na 60 let do vězení. Doba, kdy si odpykával svůj trest ve vězeňském komplexu, byla plná slz. Zrovna slzy a neuvěřitelné chudoba je to, co si Tupac z celého svého dětství pamatuje a co bytostně nesnášel. Kdyby se bohatství odvíjelo od ohleduplnosti k druhým a morálce, byla by celé jeho rodina bezesporu milionáři, naneštěstí tomu tak není, a proto obě dítka vyrůstala v prostředí ghetta plném kriminality. Samotnému Tupacovi chyběl ve výchově mužský vliv, nicméně všechno špatné je pro něco dobré.

Díky tomu si vážil a respektoval silné samostatné ženy a bylo úplně jedno, zda-li se jednalo o jeho matku či sestru. I přesto si nedokázal najít přátele a zařadit se do společnosti, zkrátka si najít místo, které by pro něj bylo zázemím. Většinu dětství proseděl před televizní obrazovkou. Těžko říct, jestli zrovna ta v něm vzbudila zájem o kulturu? Za vším stála myšlenka, že pokud bude si bude moci hrát na to, že má velkou rodinu a že jeho život není tak beznadějný, jeho vyhlídky se ihned zlepší a nebude se cítit tak osamocený. Sledování televizních pořadů mu tedy dalo něco, co mu ve výchově chybělo. Zní to nepředstavitelně, ale fungovalo to. Chvílemi se zdálo, že se matka více stará o lidi než o svoje potomky. Nepřítomnost matky zapříčinila Tupacovo uzavřenost do sebe. Čas trávil psaním básní, čtením knih, dokonce si vedl i památník.

Zlomový rok 1984 přivedl poprvé Tupaca na pódium a to hned do Apollo Theatre. První dejme tomu herecké práce nebyla nic velkého, ale rozhodně to byl impuls, který byl potřebný pro další vývoj. Obdiv lidí – to je to, co ´Pac miloval, to, kvůli čemu byl takový jaký byl. O to zajímavější je, že si to uvědomil už okolo 12. až 13. roku svého života. Matka Afeni ztratila práci, prostředí pro výchovu dětí bylo absolutně nevyhovující- Jediným správným řešením se jevilo přestěhování do Baltimoru, jenž ovšem nebyl zrovna tím pravým. Toto město má největší rejstřík černochů, kteří kdy zavraždili černocha ve státech. V naději, že otevře cestu synovi v jeho zálibách a umožní mu věnovat se oblíbeným věcem, přihlásila Afeni Tupaca na Baltimore School of Performing Arts. Volně přeloženo na Baltimorskou školu muzických umění. Berme to jako start šťastných dnů. Studie dějin hudby, herectví a baletu bylo tím, co znamenalo vše. Všeobecná příprava ´Paca bavila a pro někoho bude možná překvapením, že se chtěl stát spíše hercem než uznávaným rapperem. Na škole si našel přátele, za všechny jmenujme Johna Cole a Jadu Pinkett. Druhá zmíněná osoba se v průběhu časů stala Tupacovo životní láskou. Té byl schopen obětovat vše, na druhou stranu ho jeho vášeň k ženám přivedla úplně někam jinam, o tom však později. Baltimorská škola byla určena především bohatší menšině, s čímž se Tupac očividně nedokázal smířit. Marně hledal vysvětlení, proč mají jeho vrstevníci z ulice odlišné zkušenosti a zážitky, a proto školu po třech letech studií opustil. Podle jeho slov nebyl na to být tak jiný připraven. Ani po přestěhování nebyly životní podmínky zrovna dvakrát optimální, rodině hrozilo vystěhování, o vodu a elektřinu byla nouze. Bída byla všudypřítomná, stejně jako strach o vlastní život. První rapové texty začal psát Tupac už v Baltimoru a to přesněji v červnu roku 1986, tehdy ještě po přezdívkou MC New York. Podmětem pro to byla neopatrná manipulace se zbraní, které se dopustil jeho kamarád a která se mu stala osudným.

Ke vší smůle přišlo v roce 1988 další stěhování a to do Marine City nacházející se ve státě Kalifornie na západním pobřeží. Bohužel se toto město topilo v chudobě ještě víc, než jak tomu bylo v případě předchozího bydliště. Věčné stěhování otevřelo Tupacovi oči a čím dál tím více si začal uvědomovat a vnímat problémy společnosti, třebaže se snažil myslet stále pozitivně. Už v 17 letech byl velice orientovaný na společnost a uvědomoval si problémy v učebních osnovách škol. Místo výuky týkající se rasismu, policejní brutality a sexuální výchovy se žáci dočkali tak akorát tělocviku. Leč stejně jako ostatní jeho přátelé trpěl klasickými neduhy teenagera jeho věku. Co k tomu patří? Například nahánění holek, naleštěná kára a hlasitá hudba, v případě Tupaca se k tomu bohužel přidal ještě nelegální prodej drog. Již zmíněné stěhování zapříčinilo jeho odloučení od rodiny. S matkou zažíval různý období vztahu, výsledkem bylo poflakování po ulici, kouření marihuany a navazování vztahů s dealery. Přidal se stručně ke špatné partě, avšak i přesto si o sobě rád myslel, že je přátelský, což byla pravda. Toto období pro něj bylo velice těžké, dokonce žil přibližně rok jako bezdomovec. V pasácích a kriminálnících našel mužský vliv, vliv, jenž mu ve výchově chyběl. Lidé ulice nejsou tím pravým vzorem, které lze následovat. Ke všemu nepřidalo ani přátelství jeho matky s mužem, který ji podle jeho slov později zavedl k drogám, přesněji ke kouření cracku. Kvůli nedostatku financí Tupac přestal chodit na školu. Následovaly dva týdny již zmíněného prodeje drog. Touha po splnění snů byla ovšem silnější a ´Pac se rozhodl postavit na svoje vlastní nohy a začít něco dělat se svým životem. V tomto období mu bylo již zcela jasné, že se chce stát slavným rapperem, dělat hudbu, která jde od srdce. Už předtím byl členem tří skupin, které byly více či méně neúspěšné. Chtěl dělat to, co uměl – přiblížit se svým lidem. Obrovské odhodlání a naděje ho přiměla pracovat, protože jak známo, bez peněz lze složitě realizovat vytoužené představy.

Běh na dlouhou trať začal v roce 1990, kdy se Tupac přidal k uskupení Digital Underground jako tanečník a později i rapper. Jako bezdomovec nepohrdnete žádnou prací. Každým dnem se učil novým věcem a rozkoukával se ve světě showbyznysu. Stejně tak se zvyšovala jeho šance na individuální úspěch. Nicméně už v roce ’90 měl za sebou osm zatčení, na jeho obranu je zapotřebí říct, že většinou za malé přestupky. Amerika se k porušování pravidel staví odlišně a na policejní stanici se můžete ocitnout jedna dvě. Nejzávaznějším obviněním byla vražda šest let starého chlapce během přestřelky konkurenčních gangů. Na tuto událost se rapper odvolává při sestavování kodexu „Thug Life“, jenž ještě podrobně rozebereme. Tupacova matka je v tuto dobu stále závislá na cracku, na což reaguje v mnoha svých textech. Odměnou za všechnu snahu a úsilí je rok 1991, kdy s Digital Underground vyjíždí na turné a dostává zaplaceno 750 dolarů za debutovou skladbu Same Song. Se skupinou taktéž natáčí vůbec první albumpod názvem EP Release. Tomu všemu předcházela předvedení dovedností Atronovi, který byl stávajícím manažerem Digital Underground a později i zarapování před „velkonosým“ rapperem Shock G, který stojí za Tupacovo úspěchem. Vše se semlelo poměrně rychle. Turné nebylo nic oslnivého, ale Tupac poznával spoustu nových lidí a měl konečně stálý zdroj peněz. Rodinou se mu staly členové Digital Underground, především Shock G a Money B, se kterými později natočil hitovku I Get Around. Abychom ovšem nepředbíhali. Během turné prodával Atron Tupacovo demo jako sólo album. To se shodou náhod dostalo do rukou Danielle Field, dceři Teda Fielda, multimilionáře zastupujícího společnost Interscope, která posléze vycházející hvězdu kontaktovala.

Dvanáctého listopadu světlo světa spatřilo vůbec první Tupacovo album 2Pacalypse Now. Pilotní singl Brenda´s Got A Baby (Brenda má dítě). Tato píseň odstartovala celou jeho kariéru jako raketu a z uzavřeného chlapce z ulic Brooklynu se nám stává platinový umělec. Celé album od první do poslední písničky je inspirována Tupacovo zážitky z dětství, navíc se nebojí hlasitě hovořit o ožehavých tématech jako je těhotenství teenagerů (viz. Brenda´s Got A Baby), policejní brutalitě a chudobě. Texty skladeb by se daly chápat jako výpisky z jeho deníku. Velká síla skrytá v ´Pacovo talentu vyžaduje ještě větší zodpovědnost. Podávání pravdivých informací z opravdového světa bylo to, co dokázalo posluchače bez rozdílu barvy pleti zaujmout. Společnost chtěla vidět, co se děje, a chtěla to nějak zastavit. rapper se stal uchem, které naslouchalo ulici. Po tom, co se Tupac nebál hlasitě mluvit o nekalých praktikách policie, stal se tomuto orgánu trnem v oku. Důkazem budiž zatknutí policií Oakland za špatné přecházení. V době, kdy měl na MTV premiéru první Tupacův videoklip, on seděl za mřížemi zmlácený dvojicí policejních příslušníků za již zmíněnou banalitu – špatné přecházení. Se slovy „Musíš se naučit, kde je tvoje místo!“ byl bezdůvodně zmlácen a posléze zatčen kvůli bránění se při zatýkání. Po tomto útoku, kdy narazil hlavou o beton respektive bylo jeho hlavou o beton mláceno, mu na pravé půlce obličeji zůstaly jizvy. Neznám člověka, který by si nechal něco podobného líbit, Tupac zažaloval policejní oddělení o deset milionů dolarů. Média se k celému případu stavěly odmítavě. Zažít něco podobného ve dvaceti letech není zrovna povznášející událost. Výše odškodnění nakonec dosáhla „pouze“ 42 tisíc dolarů, ale i to je dobré. Tupac mohl zaplatit skupině a právníkům, za zbytek si koupil auto. Pravda tentokrát zvítězila.

Ve stejném roce zazářil ve snímku Juice v roli Bishopa. Ten, kdo film viděl, si musel uvědomit, že názor veřejnosti na Tupaca se nezlepšil, ba naopak. Portrét filmového charakteru akorát byl hnojivem půdy zástupu kritiků, přesto slavil Juice úspěch a otevřel Tupacovi dvířka do filmového světa, dal mu sebedůvěru. Památná věta „I am crazy and I don´t give a fuck“ by se mohla zařadit do zlatého fondu kinematografie. Incident z jedenáctého dubna roku 1992 byl dalším bodem, který byl příčinou problémů. Devatenáctiletý mladík zastřelil texaského policistu, údajně ovlivněn poslouchám skladeb z alba 2Pacalypse Now. Stejný měsíc čelil rapper obvinění z kažení morálky americké mládeže. Sled událostí zapříčinil to, že Tupaca začal být vnímán jako „zrůda“. Pouze malá hrstka lidí si uvědomovalo, že on nepřinesl násilí, on na něj pouze poukázal, což je zásadní rozdíl.

Následující rok byl, co se týče událostí kolem ´Paca, ještě zajímavější. Vydání se dočkalo druhé album s názvem Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z., jenž slavilo ještě větší úspěch než album první. Na albu je vidět jasný vývoj, bohužel veřejnosti se zdá stále kontroverzní. Především skladby Keep Ya Head Up (vyprávějící o silných ženách obklopujících rappera) a I Get Around (o ženách, se kterými se rapper setkává každý den) jsou vodou na mlýn organizacím, které brání ženská práva a ostře vystupují proti rapové hudbě. Úhlavním nepřítelem se Tupacovi v tomto ohledu stala paní DeLores Tucker. Spor přetrvával, jeho vrcholem je uveřejnění písně Wonda Why They Call U Bitch. Paní Tucker zemřela v roce 2005, pro úplnost dodám, že přirozenou smrtí. Bouřlivá Tupacovo povaha si nedala odpočinku. V březnu 1993 během nahrávání Living In Color proběhla rvačka mezi řidičem limuzíny a ´Pacem. Řidič ho obvinil z konzumace drog, obvinění byla stažena. Následovalo jedno obvinění za druhým. V Atlantě byl zatčen za střelbu na dva policisty mimo službu. Zranění nebyla vážná a vše vyřešila kauce. Za celý svůj život byl zatčen zhruba dvanáctkrát. S policií se vídal častěji, než by chtěl. Neustále problémy se soudy mu bránily v práci, nedokázal se soustředit. Poprvé se nabízí otázka, zda-li byl Tupac rozpolcená osobnost?

Je těžké odpovědět, každopádně alespoň malým náhledem na celou situaci byl film Poetic Justice, ve kterém hrál po boku Janet Jackson. Nekontrolovatelné ego se muselo na čas uklidnit. Lidé zastupující Janet požádali ´Paca, aby si nechal udělat test na HIV ještě předtím, než se bude s Janet ve filmu líbat. Pro něj to znamenalo urážku, vždyť se přece jedná o líbání, nikoli o sex, tudíž test odmítl. Až na toto vycházel s Janet na výbornou. Role Luckyho mu padla na výbornou a konečně předvedla rappera i z té citlivější stránky. Podle všeho z něj citlivost v reálném životě dělala právě tak neoblomného bojovníka. Film Poetic Justice ukázal, že hudba není u ´Paca atributem číslo jedna. Povolání herce se Tupacovi zalíbilo a v březnu 1994 se vrhá na natáčení snímku s basketbalovou tématikou Above The Rim. Jen tak mimo, už v tuto dobu „vyhledává“ ambiciózní talenty, čímž se začíná pomalu ale jistě formovat konečná podoba jeho skupiny Outlawz. K basketu měl kladný vztah i mimo filmové plátno. Během natáčení se spřátelil s hercem jménem Marlon Wayans, kterého můžete znát z filmu Scary Movie nebo Lupiči paní domácí. Se vzrůstající slávou rostl počet slavných přátel i nepřátel. Někteří z nich hráli v jeho životě menší či větší úlohu. Hip hopové fanoušky by mohla zajímat legenda Comptonu Eazy-E a člen formace Naughty By Nature – Treach, oba se řadí k té první skupině. Nutno podotknout, že už během natáčení Above The Rim byla na Tupaca od 18. listopadu 1993 podána žaloba za sexuální napadení.

Nerad bych odbíhal, je totiž těžké určit, kdy je ta správná chvíle na vysvětlení něčeho tak komplikovaného, jako je motto THUG LIFE. Tak třeba nyní. Definice motta vám objasní mnoho záhad kolem ´Paca a dalo by se říci, že ho postaví do lepšího světla, třebaže zrovna žaloba za sexuální napadení byla neoprávněná. Za prvé rychle schovejte slovník, překlad vám nepomůže, spíše vás ještě více uvede v omyl. THUG LIFE je ovšem, ale hlavně o fair-play. Je to nové „Power to the people“. Jde o to, aby jste si nenechali nic líbit. Jakmile se k vám někdo chová neoprávněně, máte právo mu to vrátit a to ještě ve větší míře. Nikdo se nemůže divit tomu, jak se chováme, když jsme tak byli vychováni, navíc v určitém sociálním prostředí. Zlo neovlivní pouze jedince, ale úplně každého. Dokud budeme žít v předsudcích, těžko změníme náš názor na základě zkušeností. Když budeme někoho nazývat gangsterem, je to úplně to stejné, jako bysme mu dávali do ruky nabitou zbraň. Asi mi nebudete věřit, ale všechno pochází přímo z Tupacovi hlavy, žádné moje výmysly. THUG LIFE byl jeho pýcha, jeho způsob smýšlení a cesta k zodpovědnosti. Ano, Tupac byl sebevědomý, dokázal se bránit, stavěl se k problémům čelem a občas narazil – byl THUG. Víte, ve slovníku je toto slovo přeloženo přibližně jako gangster a bůhví co, ale v tomto smyslu se jedná o člověka, který neměl nic a přesto něco dokázal.

Je úplně jedno, zda-li se jedná o černocha, bělocha nebo třeba Mexičana. Rapové texty byly plné neskrytého násilí, to ovšem neznamená, že jsou jeho příčinou. Texty plné vzteku fungují jako boxovací pytel, filtrují nahromaděnou křivdu. Stačí přemýšlet logicky. Má to ovšem i stinnou stránku. Pro někoho smýšlení kolem THUG LIFE zastupuje funkci módního trendu a posléze se ho snaží napodobit či uměle vyvolat. O tom to není. Ten kdo THUG LIFE vskutku žije, tomu dodá rap sílu. Ten, kdo se každý den potýká s problémy, ten si uvědomuje všechna úskalí. Funguje to oběma směry. Tupac si toho byl vědom, a proto sepsal kodex, kterým se měli řídit O.G.´s jako západního tak východního pobřeží. Patří do něj zákaz kradení automobilů ve vlastním sousedství, braní žen a dětí jako rukojmích atd. Sebedestruktika gangsterské mentality se změnila v produktivitu. Tupac se snažil sjednotit znepřátelené gangy Bloods a Crips, třebaže sám patřil podle všeho k Bloods, viz. jeho tetování M.O.B. – Member Of Bloods (člen Bloods), sám zkratku vysvětloval jako Money Over Bitches. THUG LIFE v sobě na druhou stranu obsahuje taktéž aroganci, jenž ´Pac dle svých slov sdělil po matce a umíněnost.

Tupacovo prořízlá huba měla za následek mnoho komplikací, kdyby se nepopral s režiséry Menace II Society, mohli jsme do jeho filmografie zařadit další počin. Ublížení je ublížení, ´Pac necítil vinu, ale za bitku si odseděl 15 dnů ve vězení. Ke gangům a roztržkám se ještě dostaneme, raději zpět k hlavnímu tématu! ´Pac čelí obvinění, celá situace kolem údajného znásilnění a dokonce sodomie se měla udát přibližně takto. Se slávou a penězi přišlo hodně rádoby skvělých přátel. Dokud nebyl proslavený, mohl na párty chodit kolem dokola a nikdo o něj ani okem nezavadil. V době, kdy měl na kontě tři veleúspěšná alba (to třetí vydal se skupinou Outlawz), byla situace odlišná. Nebylo kroku, který by nenásledovalo hejno dravých fanynek. Inkriminovaný večer se bavil s partou v klubu a seznámil se s žalobkyní, následoval orální sex na tanečním parketu. Pár dnů potom se „zábava“ se přesunula do hotelového pokoje. Nutno podotknout, že Tupac miloval ženy, leč řídil se jedním pravidlem: Vše s mírou a naúrovni! Žena obvinila Tupaca a další tři muže ze znásilnění. Bez jakýchkoli pátrání byl uvězněn a pár dní na to propuštěn na kauci padesát tisíc dolarů. Obvinění ženy byly nepodložené. Navíc sama působila jako naivní a dychtivý fanynka toužící po sexu s Shakurem. Pravda, k sexuálnímu obtěžování pravděpodobně došlo, ale rozhodně ne ze strany Tupaca. Jedinou jeho smůlou bylo, že byl ve špatný čas na nesprávném místě. Měli se ho dopustit další muži přítomní na hotelovém pokoji v New Yorku, muži, které ani pořádně neznal. Stal se obětním beránkem, přestože nebyly žádné důkazy. Jediná vinna byla nerozvážnost, které si byl vědom.

Jako by nebylo potíží dost, píše se datum 30. listopadu 1994 a Tupac byl přepaden a postřelen v budově nahrávacího studia na Times Square v New Yorku mezi 48. a 49. ulicí. Je zajímavé, že postřelen byl pouze on, i když byl s dalšími třemi členy jeho skupiny. Když se ´Pac přepadení bránil, byl dvakrát střelen do hlavy (zní to morbidně), dvakrát v okolí rozkroku a jednou do ruky, což bylo nejvážnější zranění, protože kulka zasáhla důležitou tepnu. Přepadení bylo policií diagnostikováno jako loupež a víc vědět nepotřebovali. Ani se nesnažili pořádně hledat viníka. Hlavním argumentem bylo, že okraden by byl kdokoli, kdo by vstoupil do budovy.

„Zloději“ ukradli šperky za 40 tisíc dolarů. Byly různé verze toho, jak se celá situace udála, nás ovšem budou zajímat bezprostřední okamžiky po střelbě, protože právě ty jsou začátkem konfliktu západního s východním pobřežím. rapper pod přezdívkou Puff Daddy (z posledních let známý jako P. Diddy), Andre Harrell s kámošem Strechem, dnes již zesnulý Notorius B.I.G. a ještě pár lidí, se kterými byl Tupac vesměs dobrý přítel, směřovali do studia za Junior MAFIA. Když uviděli pětkrát postřeleného ´Paca, jejich výraz dle jeho vlastní výpovědi působil udiveně, jak je možné, že ještě vůbec žije?!? Od tohoto momentu se nemohl zbavit podezření, že to na něj ušili, hlavně tedy Harrell a Strech. Pravda ovšem je, že pokud se nesnažíš problém řešit, stáváš se jeho součástí. Biggie byl na Tupaca dokonce naštvaný kvůli tomu, že podezřívá jeho přátele z krádeže. Postřelený a krvácející Tupac se s pomocí posadil na židli, požádal o smotání jointa a o to, aby někdo zavolal jeho matce. Hodně spekulací do případu vnáší rozhovor pro prestižní časopis Vibe. První tři zmínění (myslíme tím Puffa, Notoriuse a Harella) „kupodivu“ absolutně popřeli, že by mohli mít v přepadení prsty. Harell prý zavolal sanitku, podle Tupaca ale dělal, že ho ani nezná. Daddy říkal, že se o ´Paca začal hned starat, podle ´Paca stál opodál. Tupac byl kvůli vážným zraněním hospitalizován v nemocnici Bellevue. Tři hodiny po operaci i přes zákaz lékařů nemocnici opustil, necítil se v ní v bezpečí.

Život se mu z ničeho nic změnil, nevěděl komu má věřit a tak se začal řídit heslem Trust Nobody (nevěř nikomu), které si nechal dokonce vytetovat ještě s královskou korunkou na vnitřní stranu ruky. Vůbec láska Tupaca k tetování byla nezměrná. Ze začátku jsme se zmínili o tom, že byl v mládí optimista, to mu zůstalo, stačí se podívat na jeho záda s nápisem Smile Now – Cry Later (Směj se nyní, plač později) doplněné o dva obličeje obléhající gotický kříž s nápisem Exodus a letopočtem, pod tím vším trůní velký nápis Ballin. Mezi další sdělení ´Pacovo tetování patřilo například to, že jediný jeho strach ze smrti je reinkarnace a že jediný, kdo ho může soudit, je Bůh. Rozepisovat se o všech tetováních by bylo na dlouho nebo přinejmenším na další článek.

Podle tetování se ovšem dá dobře orientovat ve stáří fotek Tupaca. Prvním tetováním byl nápis 2Pac a hlava Nefertiiti na prsou, mezi nimi zbraň AK47 s nápisem 50 Niggaz. Posledním tetováním je nápis Makaveli na krku. Proč Makaveli? Je to Tupacovo další přezdívka, která je inspirována italským vojevůdcem Machiavellim, který v boji předstíral svojí smrt, aby zvítězil nad nepřítelem a vrátil se za deset let silný a schopný nepřítele rozdrtit. Jeho literatura byla pro ´Paca inspirací a to především dílo The Prince neboli v češtině Vladař, mohu pouze doporučit. Od tetování zpět k životopisu.

Po postřelení se Tupac začal cítit vězněm vlastní slávy. Vůbec sláva je něco, co ho po celou dobu nabíjelo energií, co miloval. Na druhou stranu ho touha po slávě činila paranoidním, bál se o svůj život. První „příznak“ slávy byl však v převaze, viz. píseň Fame, v jejímž refrénu se jasně dozvíte, že sláva a štěstí je něco, co milujeme, kvůli čemu umíráme, něco co nám způsobuje pouze bolest a uvězňuje nás to v téhle „hře“. Tupac to začal přehánět s marihuanou a začaly ho pronásledovat první myšlenky na smrt. Proč Tupac tak rychle opustil nemocnici? Nechtěl, aby to vypadalo, že se kvůli zraněním chce vyhnout stání u soudu ze sexuálního obtěžování. Porota rozhodla takto: Tupac Amaru Shakur je vinen ve třech bodech obžaloby, ale nevinen v dalších šesti mimo jiné i ze sodomie. Výrok poroty musel být vykonán! Byl poslán do vězení Clinton Correctional Facility s maximální ostrahou na jeden a půl roku.

Prvních osm měsíců z jedenácti, které nakonec ve vězení pobyl, strávil četbou knih (například již zmíněným Machiavellim) a dokonce napsal vlastní scénář Live 2 Tell, který se dočká filmového zpracování. Jediné, na co se nedokázal pořádně soustředit, bylo psaní songů, prostředí věznice pro něj bylo ubíjející. Stále měl ale přátele, se kterými si psal dopisy. Po tom, co jeho matka začala navštěvovat odvykací kůru kvůli závislosti na cracku, opět se sblížili. Z této doby pochází pecka s názvem Dear Mama z alba Me Against The World, které bylo doděláno ještě před nástupem Tupaca do vězení.

Vydáno bylo 27. února 1995 a na prvním místě amerického žebříčku Billboard se drželo po neuvěřitelné čtyři týdny za sebou. Album by se dalo nazvat jakýmsi vrcholem jeho kariéry. Ve vězení si uvědomil také mnoho důležitých věcí, srovnal myšlenky a naučil se hodně o vnitřním strachu. Především ale to, že právě strach je silnější než láska.

Marion „Suge“ Knight, majitel úspěšné a velice kontroverzní nahrávací společnosti Death Row, projevil o osobu ´Paca zájem. Po tom, co Suge zaplatil kauci ve výši 1,4 milionu dolarů, podepisuje Tupac bez otázek smlouvu a stává se tím pádem součástí Death Row. Začíná nová éra! Konflikt mezi západem a východem nabírá na obrátkách a to od momentu, kdy se Tupac přestěhoval z Baltimoru do Kalifornie. Západ zastupuje Death Row reprezentující Los Angeles, východ zase Bad Boy v New Yorku a kdo jiný by mohl být v jeho čele, než Puff Daddy a Notorious B.I.G.?! Smlouva mezi ´Pacem a Sugem zahrnovala natočení a vydání tří alb, na což se Tupac hodně těšil, běžel ihned do studia, kde byl schopen nahrát 24 songů za necelé dva týdny. Sice byl schopen vydělávat peníze, ale dlužil ještě větší balík peněz Death Row. Na tom, že rád chodil do studia, to ale nic neměnilo.

Dne 13. února 1996 otřáslo hudebním trhem album All Eyez On Me skládající se z dvou CD. V prvním roce se ho prodalo přes šest milionů kopií! Mezi vlajkonoše patří skladby California Love ve spolupráci s Dr. Dre a 2 Of Amerikaz Most Wanted nahrané ve spolupráci s rapperem jménem Snoop Dogg. Album pořádně rozbouřilo rapové moře a ještě víc rozdmýchalo konflikt mezi západem a východem. Úspěch byl doslova světový a i samotný Dr. Dre prohlásil, že od dob N.W.A. něco podobného neslyšel. Na Tupaca se začaly sypat zajímavé nabídky.

Od těch méně zajímavých, jako je nabídka natáčení reklamy na alkohol Special Brew, až po ty zajímavější, jako jsou role ve filmech. Z nich si vybral Gridlock´d, Bullet a nakonec Gang Related. Naneštěstí zmíněná temná stránka Tupacovo duše se i přes všechny úspěchy prohlubovala, on totiž úspěch jednoho, je neúspěch druhého. Stále více přicházel do konfliktu se zákonem a popravdě si z toho ani nic nedělal, byl milionářem a zaměstnával ty nejlepší právníky v zemi.

V březnu roku 1996 se předávání hudebních cen L.A. neobešlo bez toho, aby si Death Row a Bad Boy nevjeli do vlasů. Reakcí je květnové natočení videoklipu k songu 2 Of Amerikaz Most Wanted, ve kterém ´Pac se Snoopem trestají karikatury Puffa a Biggieho. V červnu zasazuje Tupac východnímu pobřeží další ránu a to bojovou skladbou Hit ´Em Up, ve které ostře kritizuje Bad Boy, Mobb Deep, rappera Jay-Z a mnoho dalších. Navíc v ní prohlašuje, že se vyspal s Biggieho manželkou Faith Evans. Na druhou stranu je pravda, že tisk celý konflikt dost nafoukl, dalo by se říci že i vymyslel. Z problému dvou rapperů udělal válku. Každý to bral jako boj o prodej desek, ale pro ´Paca to byla osobní záležitost, vždyť se na východním pobřeží narodil, stále ho měl rád, byl pouze zklamán ze zrady. Hit ´Em Up to nekončilo, v dlouhé řadě „beefů“ pokračoval, dokonce sám produkoval videoklipy, kupříkladu k Made Niggaz.

Společnost Death Row byla sice velice úspěšná, ale pověsti o její gangsterské mentalitě byly rychlejší. Většina přátel od Suga pocházela z Comptonu, byla členy gangu Bloods a k nekalým praktikám neměli daleko. Těžko se budete chovat podle pravidel, když byste tím šli „proti proudu“. Tupac nebyl šťastný, trable ho pronásledovaly dnem i nocí. Snažil se žít šťastný život, ale moc se mu to nedařilo. Cítil, že se mu přihodí něco zlého, byla to paranoia. Stačí shlédnout videoklip k I Ain´t Mad At Cha, ve kterém je Tupac zastřelen a dostane se do nebe. Bylo to jako proroctví. Pro případ jeho skonu se uzavřel do nahrávacího studia a začal nahrávat třeba i tři songy za den. Čas byl pro něj luxusem. Jeho den vypadal asi tak, že ráno byl na natáčení filmu a po zbytek dne rapoval ve studiu s Outlawz. Posledních pár měsíců svého života prospal pouhé čtyři až pět hodin denně.

Texty psal rovnou za mikrofonem. První z posmrtně vydaných alb a také poslední, které vyšlo pod labelem Death Row (na trh se dostalo 5. listopadu 1996) s názvem The Don Killuminati: The 7 Day Theory, bylo nahráno za necelý týden. Přesto je jeho kvalita nezměrná. Čtvrtého září 1996 hovoří Tupac na předávání cen hudební stanice MTV o nové společnosti Death Row East, které měla zastupovat jeho umění i na východním pobřeží. Navíc měl již několik týdnů v hlavě nápad na založení vlastní společnosti produkující filmy s názvem Euphanasia.

Dne 7. září 1996 odjíždí Tupac do města světel Las Vegas, aby v něm shlédl boxerský zápas Mike Tyson vs. Bruce Seldon. Tyson byl jeho dlouhodobý kamarád, kterého považoval za velkého bráchu. Nemohl propásnout žádný jeho zápas. Původně chtěl sice odcestovat do Atlanty, ale dal Sugovi svoje slovo a slíbil mu, že s ním do L.V. pojede. Jel společně se společnicí Kidadou. Po cestě si na benzínce zakoupil pět časopisů o zbraních. Ty si četl po celou dobu, než dorazil do hotelu Luxor, v nemž se ubytoval. Den strávil hraním v kasinu. Jakmile je někde Hennessey, peníze a obdiv přihlížejících, bude tam zákonitě i Tupac. Ve státě Neveda je problém s nošením zbraní, Tupacův osobní strážce ji nemohl mít u, sebe stejně jako zbytek ochranky, třebaže se skládala z velké části ze členů policejního sboru. K tomu byl po celý den problém s komunikací, Tupacův nejbližší bodyguard měl po celý den na starost milionového chlapce z Death Row, ale telefonovat musel z automatu.

V kasinu byli i členové Outlawz. Ochrana ´Paca se neobešla bez komplikací, bodyguardovi se dokonce na pár desítek minut úplně ztratil a bloudil sám po kasinu. Schylovalo se k začátku boxerského zápasu a Tupac musel počkat na Suga. Ten na sebe vždycky nechal čekat, což ´Paca žralo, už chtěl jít na zápas sám, ale Suge se na poslední chvíli objevil. Měl lístky do sektoru čtyři, řada E. V osm hodin večer zápas začal, Tyson měl jasně navrch. Po 109 sekundách a padesáti úderech je konec, Tyson vyhrává. Tupac měl ve zvyku vždycky Mikovi osobně pogratulovat, jenomže musel se Sugem spěchat do jeho klubu 662. Párty v klubu se neměla vůbec pořádat. Když v něm byl Tupac čerstvě po jeho propuštění z vězení, kapacita byla převýšena dvojnásobně a policie si užila pěkný večer. Suge to ovšem uhrál na charitativní koncert, tudíž se párty mohla pořádat. Nestál o problémy, a proto se snažil držet plánu.

Kolem třičtvrtě na devět se v přízemí hotelu MGM Grand odehrála bitka mezi členy Death Row včetně Tupaca a Orlando Andersonem. Člen gangu South Side Crip měl údajně Tupacovi ukrást jeho zlatý řetěz s emblémem společnosti Euphanasia – velkým svalnatým andělem smrti. Emblém měl průměr osm centimetrů a Orlando za něj měl dostat pěkných pár tisíc dolarů. Tupac shodil Orlanda na zem a sebral si svůj roztržený řetěz, zatímco zbytek členů Death Row kopal zloděje na zemi, vše zachytila průmyslová kamera hotelu. Bylo na čase uniknout z místa činu. Nikdo kromě Tupacova osobního bodyguarda nevěděl, kde je východ a proto nastal pěkný zmatek. Pro úplnost dodám, že Orlando Anderson byl rok na to zastřelen na benzínce v Comptonu. Tupac se šel ještě před odjezdem do klubu převléci do zeleného dresu (bohužel ne do neprůstřelné vesty) a u hotelové služby si nechal urychleně opravit šperk. Tupac věděl, že členové Outlawz jsou určitě opilí, takže nemohou do klubu řídit, proto poprosil bodyguarda, aby je sehnal a všechno zařídil. Usedl vedle Suga na přední sedadlo jeho čtrnáct dní starého BMW 750IL. Auto nemělo ještě ani značky, na druhou stranu mělo zabudovaný vysoce výkonný audiosystém.

Kolona deseti automobilů se dala do pohybu po Flamingu. V 22:55 stáhl Tupac okénko, právě v tento moment byla pořízena vůbec poslední fotografie, na které ja naživu. O pět minut později BMW zastavila policie na Las Vegas Blvd., údajně za hlasitou hudbu. Tupac vždycky rád při jízdě poslouchal svojí hudbu, mohl jí tak dobře zhodnotit. Ve 23:15 zastavují auta na křižovatce Flaminga Road s Koval Lane, z pravé strany se vyřítí bílý Cadillac se čtyřmi černými muži, zbraně dvou trčí z okýnka. Na BMW s Tupacem a Sugem bylo vystřeleno třináct ran, čtyři trefily ´Paca do hrudníku. Navíc měl rány i v pánevní oblasti a na rukou. Tupac chtěl přeskočit na zadní sedadla, Suge ho ale strhl dolů. Cadillac ujíždí jižně po Koval Lane do ulic Las Vegas, které leží prakticky uprostřed pouště.

Dodnes nikdo neví, kdo byli ti střelci a proč chtěli Tupaca zabít? Suge byl raněný na hlavě odraženou kulkou, jiná zranění neměl, tomu říkám štěstí. Třebaže měl BMW ve značně dezolátním stavu, Suge se s nim otočil do levého pruhu Flaminga a snažil se najít nejbližsí nemocnici. Bohužel jel západně po Las Vegas Blvd., což je od nebliží nemocnice na durhou stranu. Po celou dobu Tupac komunikoval, nebyl v bezvědomí, ale krvácel a těžko se mu dýchalo. BMW zastavuje již podruhé ten večer policie, tentokrát na kžižovatce Harmon Ave a Las Vegas Blvd., slyšela totiž před hotelem Maxim střelbu. BMW mělo prostřelené dvě pneumatiky. Nakonec Tupaca do nemocnice University Medical Center odváží sanitka. Tu zavolala policie.

Hned ten večer se Tupac podrobuje první ze tří operací. Je ve velmi kritickém zdravotním stavu. Během další operace je Tupacovi vyjmuta pravé plíce, stále upadá do bezvědomí. Fanoušci se shromažďují před nemocnicí. V pondělí 9. září dochází ke konfliktu mezi Tupacovými kamarády a policií, vše se nakonec obešlo bez větších problémů. V pátek 13. září 1996 je Tupac v 16:03 prohlášen za mrtvého doktorem Lovettem. Na žádost matky byl odpojen z přístrojů, kterého ho držely při životě. Lékaři se ho totiž poněkolikáté resuscitovali. Celý svět obletěly zprávy o smrti jednoho z největších rapperů, který kdy žil. Umřel v pouhých 25 letech!

Fanoušci nemohou uvěřit, auta za zvuku skladby If I Die 2Nite opouštějí areál nemocnice. Už od prvního dne od jeho smrti plní stránky všech různých časopisů teorie o tom, že přežil. Média se chytily především verze, ve které se mluvilo o plánech Tupaca opustit Death Row. Dalším „důkazem“ přetrvávajícím do dneška by měly být stále vycházející alba, poslední by mělo vyjít v roce 2006. Nechám vás utvořit si svůj vlastní názor. Tupac si přál, aby mu na pohřbu každý z Outlawz zarapoval. I přesto byl Tupac den po smrti spálen v krematoriu a posléze rozprášen jeho matkou. Milióny lidí po celém světě stále věří, že Tupac žije a pouze čeká na chvíli, kdy se bude moci vrátit. Víte, ať už žije nebo ne, je stoprocentně na místě, kde je mu lépe a kde může být konečně šťastný. Celý jeho život na tomto světě byl protkán bolestí. Tak už víte, proč jediným jeho strachem ze smrti je reinkarnace? Jediné, co ho mohlo zabít, byla smrt a i přesto žije dál, prostřednictvím jeho hudby, básní, filmů… Odkaz žije v každém z nás. Tupac nechce být zapomenut, buď se totiž vyvíjíš, nebo mizíš.

Odpočívej v pokoji

Tupac Amaru Shakur 1971-1996

„I Wonder If Heaven Got A Ghetto“

Autor: Genetic