„‚I Ain’t Mad at Cha'“ je píseň amerického rappera 2Paca ze Shakurova čtvrtého studiového alba All Eyez on Me (1996). Byla vydána 15. září 1996 dva dny po Shakurově smrti jako čtvrtý a poslední singl alba. Píseň obsahuje vokály současného soulového zpěváka Dannyho Boye, který poskytl vokály pro refrén, a napsali ji Shakur, Danny Boy a Daz Dillinger, který píseň produkoval s použitím samplu z DeBargeovy skladby „A Dream“. Text písně se zaměřuje na Shakurovy vzpomínky na minulé přátele, milostné zájmy a spolupracovníky, se kterými ztratil kontakt. Píseň je všeobecně považována za jednu z nejlepších Shakurových skladeb, přičemž Cheo Hodari Coker ji označil za „pravděpodobně nejlepší píseň, jakou kdy 2Pac nahrál“. V roce 1998 zařadil časopis The Source tři sloky této písně na druhé místo v kategorii „nejfantastičtějších slok“ v historii hip hopu.
Vydání singlu se od verze na albu liší nově nahranými vokály, alternativním textem a živou kapelou hrající do rytmu. Skladba „I Ain’t Mad at Cha“ se umístila v mezinárodním žebříčku a dosáhla 13. místa v britském singlovém žebříčku a 58. místa v žebříčku Billboard Hot 100 Airplay. V první třicítce se umístila také na Novém Zélandu, v Nizozemsku, Irsku a Německu. Ve Spojených státech nebyla vydána jako singl, takže se nemohla umístit v žebříčku Billboard Singles. Malá část instrumentálky byla použita v poločasové show Super Bowlu LVI 13. února 2022.
Nahrávání skladby
V den, kdy byl Tupac propuštěn z vězení, šel do studia a nahrál písně „I Ain’t Mad at Cha“ a „Ambitionz Az a Ridah“.Když vstoupil do studia, měl už hotový beat, napsal text a píseň nahrál během několika hodin. Krátce poté Blackstreet vydali do rádií skladbu „Don’t Leave Me“, která také interpoluje melodii „A Dream“. Podle Davea Arona měl Tupac z odchodu do studia spoustu energie. Kurupt byl v době nahrávání také ve studiu a řekl, že když Tupac slyšel beat, „vyletěl“ vzrušením. chtěl píseň rychle dokončit a nadával zvukařům, že pracují příliš pomalu.
Hudební video
Snímky obrazovky hudebního videa
Pro videoklip byla celá píseň znovu nahrána s živou kapelou. Kevyn Lewis si pro přehrání skladby, která obsahuje rohy a smyčce, objednal kapelu ve složení Cornelius Mims, Warryn Campbell, Priest, Ricky Rouse a Darryl Crooks. Novou skladbu nahrál Conley Abrams ve studiu Can-am a Abrams ji smíchal ve studiu Larrabee North. Byla také natočena několik týdnů před Tupacovou smrtí.
Videoklip začíná scénou, kdy Tupac a jeho přítel (Bokeem Woodbine) opouštějí noční hotelový večírek. Zatímco čekají, až někdo přijde, přijde k nim muž v kukle, vytáhne pistoli a začne střílet jejich směrem. Když je Tupac odstrčí z cesty, zasáhne ho nejméně jedna kulka. V sanitce jeho tělo podlehne a on zemře. Při vstupu do nebe se Tupac dozvídá, že na něj už dlouho čekají, ale že si cestu dovnitř musí ještě zasloužit. Jako duch se pak vrací na Zemi, aby dohlížel na svého přítele a provázel ho v následujících dnech. Zatímco se to děje, Tupac je zobrazen, jak rapuje svému příteli (který ho nevidí ani neslyší) a snaží se mu nabídnout vedení. Nakonec video končí tím, že Tupacův přítel získá odvahu osobně vyjádřit soustrast vdově a dceři po Tupacovi.
Na večírku hrají do rytmu dvojníci mnoha zesnulých afroamerických umělců, mezi nimiž jsou (mimo jiné) Redd Foxx, Jimi Hendrix, Bob Marley, Nat King Cole, Miles Davis, Marvin Gaye, Billie Holiday, Florence Ballard, Sammy Davis Jr. a Louis Armstrong. Danny Boy je také přítomen v nebi jako anděl.
V cenzurované verzi je třetí sloka písně zcela nahrazena novým textem, který hovoří o boji za život, Bohu a životě po smrti. Video končí slovy „Věnováno Mutulu Shakurovi a Geronimu Prattovi“, která se objevují na obrazovce. Tyto osoby jsou Tupacovým nevlastním otcem, respektive kmotrem. Videoklip byl zvolen na 33. místě v žebříčku „MTV Top 100 of 1996“.
Překlad: djbeton