Rivalství mezi Východním a Západním pobřežím – ČLÁNEK

Rivalství mezi Východním a Západním pobřežím – ČLÁNEK

Hip-hopová rivalita mezi East Coast (východní pobřeží) a West Coast (západní pobřeží), pravděpodobně nejznámější spor nedávných časů mezi rappery, byla rivalita z období devadesátých let mezi nahrávacími společnostmi Bad Boy Records z East Coast a Death Row Records z West Coast. Ve skutečnosti to bylo médii nazýváno „pobřežní rappová válka“, sestávala se hlavně z přestřelek mezi 2Pacem, umělcem z Death Row, a mnohými rappery z východního pobřeží, převážně Notorious B.I.G.

Pozadí

Hip hop vzniknul v ulicích New Yorku a toto město se udrželo jako hlavní hudební scéna až do počátku devadesátých let. Během těchto let umělci jako skupiny N.W.A. a The D.O.C. začali sbírat pozornost pro West Coast. V roce 1992 se album The Chronic bývalého frontmana skupiny N.W.A. Dr. Dreho stalo jedním z nejprodávanějších hip hopových alb v historii, které krátce na to v roce 1993 následovalo debutové album Snoop Doggy Dogga s názvem Doggystyle. Dre byl potom u Death Row Records, vedené Suge Knightem a společnost vybudovala seznam vysoce ceněných umělců jako Tha Dogg Pound stejně jako Snoop a Dre, kteří vládli žebříčkům hitparád. Los Angeles začalo soupeřit s New Yorkem o centrum hip hopové pozornosti. Již toto, poněkud nevyhnutelně, vytvořilo napětí mezi určitým veličinami tohoto průmyslu na obou pobřežích, jež byli hladoví po kontrole nad rostoucím lukrativním trhem. Znaky napětí se prvně objevili když rapper Tim Dog z East Coast vydal útočnou skladbu „Fuck Compton“. „Fuck Compton“ byl velký undergroundový hit a v té době vyvolal vlnu násilí na hip hopové scéně. Tento song byl namířen na N.W.A. a jasně se ukázalo, že Tim Dog byl za dobře s Ice-T – dalším rapperem z L.A. Nicméně to rozzuřilo mnoho rapperů pocházejících z oblasti Comptonu a Los Angeles a zažehlo to vlnu odvetných útoků od Comptons Most Wanted, kteří utočili na Tima Doga v písni „Whos Fucking Who“, DJ Quik na něj utočil v písních „The Last Word“ a „Way 2 Fonky“, Dr. Dre a Snoop Dogg na něj zase zaútočili v písni „Dre Day“ a v parodii „The $20 sack pyramid“

Rivalství

2Pac vs. Notorious B.I.G.

V roce 1994 sbírali dva mladí rappeři z New Yorku mnoho pozornosti: Tupac „2Pac“ Shakur a jeho blízký přítel The Notorious B.I.G. Biggie měl smlouvu s Bad Boy, společností, která právě šířila svůj první počin, album Project: Funk da World od Craig Mack. V roce 1994, právě před vydáním Biggieho debutového alba Ready to Die, byl 2Pac postřelen a okraden v přízemí nahrávacího studia, kde byl právě Biggie a jeho doprovod.

Druhý den byl Shakur odsouzen za sexuální násilí na fanynce z roku 1993. Během toho co byl ve vězení, slyšel o úspěchu Bad Boy s Ready to Die a začal podezřívat tuto skupinu lidí z toho, že to na něj připravili. V jeho přesném tvrzení, které podal v rozhovoru pro magazín VIBE, uvedl, že když ho viděli postřeleného, nenabídli mu žádnou pomoc. Obvinil také B.I.G. z toho, že věděl o připravované loupeži a nevaroval ho.

Během jeho věznění šli údajně členové 2Pacovi skupiny Dramacydal na koncert Mobb Deep. Poté navštívili 2Paca a tvrdili, že toto duo je na koncertě urazilo. 2Pac tedy, prostřednictvím svých přátel, poslal Mobb Deep zprávu, kde jim vyhrožoval násilím. Mobb Deep bezprostředně odpověděli s písní „Drop a Gem on ‚Em“. Oficiální vydání této skladby proběhlo na albu Hell on Eerth v roce 1996, ačkoli dlouho předtím kolovala v různých mixech a rádiích v New Yorku.

Suge Knight vs. Puff Daddy

V srpnu roku 1995 majitel Death Row Marion „Suge“ Knight zesměšnil majitele Bad Boy Sean „Puff Daddy“ Combse na hudebních cenách Source Awards, na shromáždění umělců a lidí z průmyslu prohlásil: „Kdokoliv tam venku kdo […] se nechce strachovat o to, že jeho producent bude chtít být ve všech jeho klipech, všech nahrávkách, tancovat tam, přijďte do Death Row,“ činil tak s odkazem na Puffyho snahy být v písních jeho umělců a tancovat v jejich klipech.

Přes Puff Daddyho snahu zmírnit situaci pozdějším projevem ještě ten večer, bylo vystoupení umělců z Death Row Dr. Dreho a Snoop Dogga vypískáno účastníky z New Yorku, na což Snoop odpověděl „East Coast nemá žádnou lásku pro Dr. Dreho a Snoop Dogga?“ Tohle mohlo pouze zvýšit napětí mezi fanoušky obou pobřeží.

Věci se vyostřili když byl Suge na párty pro producenta z jihu Jermaine Dupriho v Atlantě ve státě Georgia. Během párty byl venku postřelen Sugeův blízký přítel. Suge obvinil Puffyho, který tam také byl, že měl co dočinění s tímto střílením, což ještě prohloubilo Knightovu zaujatost vůči Puffymu. Později tohoto roku se Suge obrátil na 2Paca a nabídnul mu, že zaplatí soudní kauci, když podepíše smlouvu s Death Row Records. Shakur souhlasil a když byl propuštěn začal s četnými narážkami na své dřívější přátelé a jejich nahrávací společnost se Sugem v zádech.

Ve videoklipu od Tha Dogg Pound „New York, New York“ byli Snoop Dogg a Tha Dogg Pound ukázáni jak srážejí mrakodrapy a pamětihodnosti v New Yorku, na což mnozí umělci a fanoušci z East Coast hned zaútočili. To vedlo k podezření, že píseň samotná byla namířena proti Bad Boy Records a proti New Yorku obecně. Známé skupiny z New Yorku Capone-N-Noreaga a Mobb Deep vydali odpověď nazvanou „L.A., L.A.“ namířenou proti umělcům z originální písně.

Death Row vs. Bad Boy

Od konce roku 1995 až do začátku roku 1996 se 2Pac objevoval v mnoha písních zaměřených výhrůžnými slovy na B.I.G., Bad Boy a kohokoliv kdo byl k nim připojen. Během této doby, ačkoli Biggie nikdy přímo nereagoval, se média silně zapojila a nazvala rivalství nekonečným krycím jménem „rapová válka pobřeží“. To zapříčinilo, že fanoušci z obou táborů brali obě strany jako jeden soubor umělců.

Notorious B.I.G. vydal skladbu nazvanou „Who Shot Ya“ na konci roku 1995. 2Pac to vzal tak, že Biggie zesměšňuje jeho postřelení a prohlásil za dokázané, že Bad Boy to na něj připravilo. Na počátku roku 1996 2Pac vydal nechvalně známou útočnou píseň „Hit ‚Em Up“, ve které prohlásil, že měl sex s ženou Notoriouse B.I.G. Faith Evans a vyhrožoval životům Biggieho a Puffyho. Píseň byla viděna jako posunutí sporu o další úroveň. V této písni také útočí na Mobb Deep a rappera Chino XL z New Jersey. Chino XL, primárně známy v hip hopových kruzích jako rapper pointy a přímý předchůdce umělců jako je Eminem, se zapletl do sporu po tom co si udělal v písni „Riiot“, společně s kalifornským rapperem Ras Kass, legraci z toho, že byl 2Pac ve vězení znásilněn. Ve stejné písni si ale šťouchnul do Biggieho kvůli jeho hmotnosti.

Později 2Pac šel do útoku na rapperku Da Brat z Chicaga, stejně tak na její nahrávací společnost So So Def a skupinu The Fugees z New Jersey. Během tohoto období se setkal s Nasem a udajně mu řekl, že nemusel být zapojený do této situace. Nicméně Nasův freestyle v rádiu zdánlivě útočil na 2Paca a mnohé přímé Nasovi útoky od Shakura na Nase a naopak se nakonec objevili. V úvodu na pozdějším albu The Don Killuminati: The 7 Day theory Shakur označil Nase za vůdce spiknutí proti němu, ve kterém bylo mnoho umělců se kterými měl roztržku.

Ačkoli 2Pac, jeho skupina The Outlawz, Snoop Dogg a Tha Dogg Pound byli zapojeni do konfliktu, mnozí umělci z Death Row je odmítli následovat. Lady of Rage řekla v rozhovoru pro AllHipHop.com, že jí 2Pac nazval „slabým článkem v Death Row“, protože se nepouštěla do Bad Boy. Spoluzakladatel Death Row Dr. Dre měl také problémy s 2Pacem, mimo jiné kvůli tomu, že odsuzoval roztržku tím, že děla píseň s Nasem na albu It Was Written. 2Pacův blízký přítel Snoop Dogg dokonce říkal, že tihle dva nemluvili během 2Pacových posledních dnů, protože Snoop v jednom rozhovoru řekl, že měl rád Biggieho hudbu.

Jay-Z se také zapletl to rivalství, když na jeho debutovém albu Reasonable Doubt Biggie řekl „Kdyby Faith měla dvojčata, měla by pravděpodobně dva Pacy“ v souvislosti s tvrzením, že ho měla s 2Pacem podvést, ačkoli není jasné jestli je to útok na Faith nebo na samotného 2Paca. Shakur to ovšem vzal jako útok na sebe a od této Jay-Zho písně na tohoto rappera také útočil.

Konec sporu

V březnu 1996, na udílení hudebních cen Soul Train Awards v Miami, zde na místním parkovišti došlo ke konfrontaci mezi příslušnými doprovdy Bad Boy a Death Row, ve které došlo na střelné zbraně. Ačkoli ozbrojený nerozhodný výsledek bylo všechno čeho se dosáhlo, hip hopovým fanouškům a umělcům začalo být jasné, že to začalo přerůstat do vážné situace.

Za nedlouho poté, na udílení cen VIBE v New Yorku, se venku mimo dějiště udílení střetli Nas a 2Pac. Ačkoli vyprávění od Suge, The Outlawz, Snoop Dogga a samotného Nase se poněkud lišilo, nejsouhlasnější bylo když 2Pac řekl, že odstraní útok na Nase z jeho dalšího alba pokud Nas změní refrén kde útočí on na něho. Nas splnil dohodu o konci, ačkoli 2Pac byl zabit dříve než mohl svoje útoky z alba odstranit.

7. září roku 1996 byl Tupac Shakur několikrát postřelen v Las Vegas, zemřel o pár dní později v pátek 13. září. Poté, 9. března 1997, byl postřelen a zabit Notorious B.I.G. v Los Angeles v Kalifornii. Obě vraždy zůstali nevyřešené a objevili se různé teorie (některé z nich smyšlené). Ty obsahovali nejznámější teorii, že Shakur svoji smrt předstíral.

Následky rozepře

Výsledek sporu otřásl s hip hopovou kulturou. Změnilo to způsob jakým bylo nahlíženo na rapové soupeření, obzvláště když so do toho vložila média. V roce 1997 se několik rapperů jako Bizzy Bone, Doug E. Fresh a Snoop Dogg setkali na žádost Louise Farrakhana, vůdce hnutí Nation of Islam, a zavázali se, že si odpustí jakékoliv drobnosti, které by mohli souviset s rivalstvím a smrtí Shakura a Biggieho.

V reakci na smrt 2Paca opustila společnost Death Row většina předních umělců. Afeni Shakur, Tupacova matka, zažalovala společnost pro údajné ošizení jejího syna o miliony dolarů. Suge Knight pak skončil ve vězení kvůli nesouvisejícímu porušení zkušebního období. Tento zlý obrat znamenal pro Death Row odmlku v hlavním proudu popularity West Coast rapu. Některé fanoušku West Coast to donutilo uvěřit tomu, že West Coast rap byl strčen na černou listinu. V roce 2005 byl Suge propuštěn z vězení, ale jeho snahy o znovu oživení společnosti byly marné.

Bad Boy byli také svrženi na nižší stupeň. Umělec Mase dosáhl dobrého obchodního úspěchu ještě před jeho brzkým důchodem a Puff Daddy (nyní Diddy) sám vydělal na značném komerčním úspěchu. Bad Boy jako nahrávací společnost stagnovala díky nedostatku prodejných talentů a tvrzení, že Puff se více soustředí na své další obchody (např. oblečení Sean John).

Od této doby zde rapové rivalství takových rozměrů nebylo. To může být převážně díky faktu, že poté co umělci a přední postavy hudebního průmyslu viděli výsledek této epizody, tak se vkládali do následujících bitev, aby je pomohli uklidnit a předešli tak dosažení tohoto stavu.

Účastníci

East Coast (východní pobřeží)

  1. Puff Daddy, majitel Bad Boy Records: primární cíl 2Paca a Suge spolu s jeho umělcem Notorious B.I.G.
  2. Notorious B.I.G., přední umělec Bad Boy: kdysi 2Pacův přítel, Shakur ho obvinil spolu s jeho štábem, že mu neřekli, že se na něj chystá přepadení a že ho chtějí zastřelit. Ačkoli nikdy přímo nereagoval, vydal písně jako „Who Shot Ya?“, „Long Kiss Goodnight“ a „What’s Beef“, což podle mnohých byl podvědomý útok (ačkoli to ostatní popírali).
  3. Junior M.A.F.I.A., Biggieho skupina, ve které byli Lil‘ Cease a Lil‘ Kim: všichni byli pod útekem 2Paca a The Outlawz.
  4. Mobb Deep, rapové duo z Queensbridge ze čtvrti Queens v New Yorku: The Outlawz tvrdili, že Mobb Deep je urazili na jejich představení. 2Pac na ně útočil v rozhovorech a v písních a oni na něj zase na oplátku zaútočili v písni „Drop a Gem On ‚Em.“ Také se objevili v písni „L.A., L.A.“, která útočila na Tha Dogg Pound a Snoop Dogga.
  5. Capone-N-Noreaga, další rapové duo z Queensbridge: píseň „L.A., L.A.“, která útočila na The Dogg Pound a Snoop Dogga byla na jejich albu „The War Report“.
  6. Nas, rapper z Queensbridge: 2Pac mu na počátku řekl, že nemuseli mít žádné problémy. Nicméně Nasův freestyle v rádiu a jeho promyšlený podvědomý útok vedl k tomu, že na něj 2Pac útočil v písních a v rozhovorech. Později čelil Pacovi a nyní tvrdí, že rozepře skončil ještě před smrtí 2Paca.
  7. Jay-Z, rapper ze sousedství Notoriouse B.I.G. v Brooklynu v New Yorku: Biggie se objevil v Jay-Zho písni „Brooklyn’s Finest“, což vedlo k tomu, že na něj 2Pac také zaútočil, ačkoli Jay-Z nikdy neodpověděl.
  8. LL Cool J, rapper z Queens: 2Pac mu nejdříve gratuloval v písni „Old School“. Nicméně 2Pac na něj později zaútočil jako odpověď na domnělý atak, který přišel v písni „I Shot Ya“, ve které vystupoval také rapper Prodigy (člen Mobb Deep), dobře známý tím, že se s 2Pacem již předtím zapletl.
  9. Common, rapper z Chicaga: do sporu se zapletl díky útoku na rappera z West Coast Ice Cube v písni „I Used To Love H.E.R.“. Ice Cube na něj zase zaútočil ve „Westside Slaughterhouse“, Common na to reagoval písní „The Bitch In Yoo“. Tito dva nakonec skončili svůj spor a uzavřeli mír.
  10. Chino XL, The Fugees, Da Brat a So So Def, různí rapoví umělci: 2Pac na ně útočil, protože vnímal jejich útoky a neúctu. Pouze Chino XL odpověděl spolu s Ras Kassem v písni „Riiot“ a také ve freestylech.

West Coast (západní pobřeží)

  1. 2Pac, ústřední postava sporu: obvinil Bad Boy Entertainment, že na něj připravili loupež a vraždu v roce 1994, poté se připojil k Death Rew Records.
  2. The Outlawz, 2Pacova skupina: objevili se v mnoha písních, kde útočili na jeho protivníky, například v nechvalně známé písni „Hit ‚Em Up“.
  3. Suge Knight, majitel Death Row Records: jeho zášť vůči Puff Daddymu vedla k tomu, že podepsal smlouvu s 2Pacem a údajně podporoval jeho rozepře. Někteří viní Khnigta ze Shakurovy smrti.
  4. Tha Dogg Pound, duo z Death Row: vydali píseň „New York, New York“, která byla brána jako neúcta, to vyprovokovalo umělce z New Yorku k útoku na ně v písni „L.A., L.A.“.
  5. Snoop Dogg, rapper z Death Row: objevil se v písni „New York, New York“. Také zaútočil na rappera Tima Doga z Bronxu v písni „Dre Day“.
  6. Westside Connection, super skupina z West Coast složená z Ice Cube, Mack 10 a WC: Společně zaútočili na emsího z Chicaga Commona jako odpověď na jeho píseň „I Used To Love H.E.R.“. V této písni prohodil jak jeho přítelknyě (hip hop) odešla na západ, což jejich vztah zhoršilo. Westside Connection to vzali jako útok a odpověděli s písní „Westside Slaughterhouse“. Common zase odpověděl s písní „The Bitch In Yoo“.