Bez bombastických reklam jako k All Eyez On Me nebo mnoha vedlejších umělců, 2Pacovo poslední album, kdy byl ještě naživu, The 7th Day Theory zanechalo velkou stopu v rapové hře. Je to nahrávka, které se ani rappeři uráženi na tomto albu nemůžou nabažit. Zde je pohled zevnitř na vznik hip-hopové nejkontroverznější klasiky.
Nahrávání posledního alba Tupaca Shakura sebralo 7 Hennessey naplněných dnů v srpnu 1996, během nichž multitalentovaný Tupac ještě nahrával 2 filmy (Gridlocked a Gang Related). Přibližně 20 songů bylo nahráno ve studiích Can-Am v Los Angeles, 11 z nich vytvořilo konečný produkt (většina zbývajícího materiálu, většinou od syna Quincy Jonese, QD3, jehož sestra Kidada byla v blízkosti Tupaca v době jeho smrtelného postřelení, se objevila na různých posmrtných kompilací).
Tupacova poslední práce byla většinou produkována Tyronem „Hurt M Badd“ Wricem a Darrylem „Big D“ Harperem – producenty z Death Row Records, kteří měli vyplnit mezeru po opuštění labelu Dr. Drem. Vedlejší umělci byli většinou Tupacovi přátelé z dětství, Outlawz, ale nejen ti hovoří o tehdejší náladě v Death Row. 9 měsíců starý, Tupacovo dvojcédéčkový opus, All Eyez On Me, byl zrovna certifikován 5-ti násobně platinovým, což Tupaca udělalo největší značku v nejúspěšnější rapové společnosti všech dob. Důležitost alba je hmatatelná (mnoho posluchačů věřili, že Tupac nějak věděl, že už mu nezbývá mnoho času).
Dnes, The 7th Day Theory, se všemi jejími protiklady, zůstává Tupacovými fanoušky nejfavorizovanějším albem jejich hrdiny.
- BOMB FIRST (MY SECOND REPLY)
- featuring E.D.I. a Young Nobleprodukce: Darryl „Big D“ Harper
Jedna z těch melodií je právě melodie pro Bomb First. Tupac s tím prostě přišel sám. Pamatoval si všechny ty věci a šel prostě do studia, zahrát si tu melodii pořádně a naloopovat to, pak jednoduše řekl ostatním tady přidat bubny, tamhle bassy a kytaru. Opravdu nevěděl jak naprogramovat bubny a takový věci, ale uměl naprogramovat lidi. V tomhle byl dobrej. Dokázal z lidí dostat to nejlepší.Darryl Harper: ukázal jsem beat Tupacovi a jemu se líbil, ale chtěl změnit bassovou linku. Chtěl, aby byla stejná jako kterou měl ve svým filmu Juice (Uptown Anthem). Nevěděl jsem jak to znělo, tak jsem si ji musel najít.Lance Pierre: Tupac vlastně udělal tu bassovou linku. Sedl si k syntetizátoru a namačkal to tam. Ale Darryl udělal beat. Tupac udělal ten song. To byl jeden z těch songů, který vlastně Tupac udělal z velký části i produkčně. - HAIL MARY
- featuring Kastro a Young Noble
- produkce: Hurt M Badd
Studio mělo dvě velký místnosti a jednu malou produkční místnost. Snoop a Dogg Pound si zvykli být často v zadní části. My jsme sem přišli a prostě pracovali. Každej den jsme vypili bednu likéru – Cristal, Alizé. Pili jsme to jak Thug Passion, holky byly všude, kouř z trávy všude. Prostě jsme jenom dělali muziku. Tři, čtyři, pět songů denně.
Úplně dohromady vzala Hail Mary asi 30 minut. Asi 15 minut nám vzalo napsání a 15 minut složení. Moji sloku už jsem měl napsanou, mám ji ve své knize. Napsal jsem tu poslední část refrénu „Outlawz on a paper chase…“ Tohle mělo být napřed hlavní refrén, řekl jsem Pacovi: „Tupac, mám k tomu refrén“ a on na to: „Ne, hodíme to až nakonec“, a pak přišel se svým refrénem Hail Mary. Tupac to napsal od srdce, takže to nebylo normální psaní, on to prostě řekl spatra.E.D.I.: já dal Hurt M Badd kredit pro Hail Mary. Tupac mu řekl: „Potřebuju něco pomalýho“ Hurt M Badd udělal beat a když jsme to slyšeli, Pac se mohl zbláznit. Celej song komplet jsme udělali asi tak za hodinu.
Tenhle song nebyl můj favorit na Makavelim. Připomínalo mi to nějakou jižanskou nahrávku. Netušil jsem, že se to stane tak velkým hitem, jakým je to dnes. Tupac miloval část Kastra a Noble. Jak změnili celou atmosféru songu. Taky myslím že prostě miloval slova, která v tomhle říkal „Seein´ niggas comin´for me/To my diamonds, when they glistenin´/Now pay attention, rest in peace, father.“ Protože věděl, že někdo si pro něj přijde. Na konci Hail Mary, pamatuju si, že Tupac křičí „Snoop.“ To je další věc, na kterou často myslím. Protože tehdy, navzdory napětí, tam zahlásil Snoopa. Na konci songu, kdy Tupac mluví o jeho společnících, slyšíš Kastra v pozadí jak opakuje „Makaveli the Don.“Lance Pierre: Tohle byl nejlepší song na celý nahrávce. Taky to byl ten nejpodivnější. Tupac byl zvyklý hodně improvizovat. Prostě jen tak mluvit až do konce songu. Já to zmixoval, nic z toho nemělo vylízt ven. Ale nakonec to přece jenom vyšlo a znělo to dobře. Mluvím o konci songu, kde slyšíš Kastro v pozadí „Makaveli the Don.“ To bylo něco navíc. To byla absolutní náhoda. Song měl původně končit před tím. Ale znělo to dost dobře. Takže jsme to tam nechali a udělali to jako interlude s celou tou věcí. Tenhle song nakonec vyšel líp, než jsme všichni čekali. (pozn. myslím že E.D.I. na konci i Lance mluví o začátku Toss It Up, původně to asi mělo být jako outro k Hail Mary).Hurt M Badd: Hail Mary mi vlastně vzalo asi jenom 15 – 20 minut k vytvoření celýho beatu. Prostě jsem jednoho dne přišel do práce a cítil jsem se dobře. Seděl jsem za pultem, zahrál jsem pár motivů a už to vlastně bylo hotový. Pak do místnosti přišel technik a slyšel track – řekl jsem mu ať si nasadí sluchátka. Podíval se na mne a říkal: „Sakra, Hurte! To zní jako hip-hopovej pohřeb!“ Když něco udělám, nevnímám to jako ostatní. Řekl mi, „Proč to nezahraješ Tupacovi?“
Když to slyšel Tupac, opravdu neřekl nic mimo: „Dej mi to“. Opustil jsem studio a když jsem příšel následující den, všichni od bodyguardů po sekretářku, všichni letěli ke mně: „Počkej, dokud si neposlechneš co Tupac složil pro tvůj beat.“
Jakmile jsem to slyšel, nemyslel jsem si, že to bude hit. Říkal jsem si: „Proč Tupac složil takový věci pro moji hudbu?“ Po dokončení 7th Day Theory jsme měli party pro tohle album a Tupacovi se líbil každý song. Ale když zahráli Hail Mary, prostě se změnil. Vymrštil ruce s lahví Hennessey do vzduchu, vymrštil je do vzduchu jako kdyby vládnul celýmu národu. - Toss It Up
- featuring Danny Boy, Aaron Hall a K-Ci and Jojo
- produkce: Dametrius Ship a Reggie Moore
- To Live and Die in L.A.
- featuring Val Youngprodukce: QD III
- Young Noble: to bylo jako další California Love. Tupac miloval L.A. Kdekoliv v L.A. jsme byli, tak to byla jen a jen láska. Když jsme šli do nákupních center, celý zatracený nákupní centrum sledovalo každý náš krok. Toho chlápka opravdu milovali, až k smrti. Při dělání tohohle songu, všichni jsme byli zlití jako prasata s celou bandou holek. Nikdo to nebylo, jako že se ohnem a jdeme pracovat, protože i když jsme byli zhulení tak jsme dělali písničky. Každý song Tupaca co slyšíš, jak jsme ho dělali: hlavně kouřit, pít a mít zábavu. Nemyslím, že by nějaký song na tomhle albu vzal víc než hodinu. Tupac zároveň pracoval na filmu Gang Related a Gridlock´d. Takže jsme museli vstát a připravit se tak na šestou, sedmou hodinu ranní na natáčecí plac a teprove pak jít do toho zatracenýho studia. Tam jsme se dostali někdy na pátou, šestou a opustit jsme ho mohli až někdy ve dvě hodiny ráno společně se čtyřmi, pěti či šesti songy denně.E.D.I.: beat je od QDIII. Byl to jediný producent na albu, kterej nebyl přímo v Death Row, mimo těch co udělali Toss It Up. QDIII byl jeden z nejoblíbenějších producentů Tupaca, miloval práci s ním.
Je to sampl písně „Do Me Baby“ od Prince. Mnoho lidí neví, že Tupac byl fanoušek Princeho. Když posloucháš Tupaca, slyšíš, že v mnoha písních samploval jeho písně. To byl Tupacův nejoblíběnější song vedle Against All Odds. To Live And Die In L.A. Tupac miloval celý, byl to opravdový song pro L.A.QDIII: byl jsem ve studiu s Pacem, měl jsem s sebou pár nahrávek, včetně jednoho starýho, kterej jsem mu zahrál, jestli se mu bude líbit. Zaujalo ho to a řekl mi abych šel domů a přidal k tomu nějakej beat. Doma jsem to udělal jak nejrychleji to šlo a do studia jsem přišel ještě ten samej večer, on si ho poslechl asi třikrát a v patnácti minutách byl pak hotovej s textem. Zalezl do nahrávací místnůstky aniž by někomu řekl o čem ten song bude. Celý to zarapoval najednou. Pak řekl Val Young, jakej to má koncept a složil ji refrén. Po udělání vokálů, Tupac měl Rickyho Rouse, kterej nahradil mý klávesy a kytary svými a song byl hotovej. Vzalo to míň než dvě hodiny. Pro mě, Tupac úplně změnil můj pohled na výrobu hudby. - Blasphemy
- featuring Prince Ital Joe
- produkce: Hurt M Badd
Byl zvyklý mluvit o věcech tohohle typu. Chápal, že jako udělá velký věci a pak jenom zmizí. Prostě věděl. A to je přesně, jak se to stalo. Tupac sem byl prostě poslán zeshora. Nemůžu vysvětit všechno. Jsou tu určitý věci, který nevím. Byl zvyklý mluvit s náma o těch věcech stále. Ale my jsme si na to nezvykli. Bylo to jako: „My nechceme slyšet takovýhle věci. Ty nejdeš nikam. Radši nikam nechoď.“ Ale já myslím, že on to ale věděl.E.D.I.: na konci Blasphemy říká jedna dívka modlitbu, to je sestra Kastra, Jamala Lasane, jež je také Tupcova sestřenice. Byla to taká malá rodinná věc. Tehdy prostě přišla do studia a řekla: „Tohle bych mohla říct na konci songu,“ Tupac si to poslechl a řekl jen „Do toho.“ Blasphemy je temný song kde taky účinkuje Prince Ital Joe. Zemřel již před několika lety (při dopravní nehodě). Připomíná mi to Hail Mary, je to jedna z těch temných, spirituálních věcí.
Tupac k nám ve svojí hudbě často promlouvá, protože jsme byli divocí a úplně mimo kontrolu – prostě chyceni v rapovém stylu. Myslím, že nás chtěl častokrát vrátit do reality „Není to takový, není to jenom o zábavě a hraní her.“ Říkával to hodně často. Takže myslím, že Blasphemy je jeden z těch songů, kde k nám mluví.Lance Pierre: to byl další z těch tajemných songů, udělaný moc pozdě v noci. Svíčky všude hořely…Vibe byl jenom jako:“Co se to tady sakra děje?!“ - Life Of An Outlaw
- featuring The Outlawz
- produkce: Makaveli, Darryl „Big D“ Harper
Tupac to dostal na další úroveň. Uprostřed songu, před mojí slokou, zeptal se: „Hej Napoleon, zemřeš pro mě? Zabiješ pro mě?“ A poté jsem přišel se svojí verzí dokončit to. Taky jsem to hodně prožíval.
Vždycky jsme šli do studia a nazpívali naše verze aniž bychom znali beat. A jestli tvoje verze nebyli hotový dřív nebo stejně jako Tupacovy, na song se nikdy nedostaly, Tupac říkával:“Já už mám svojí verzi hotovou. Ty nemáš žádnou, takže se na song nedostaneš.“
Tupac byl jeden z těch chlápků, když ses ve studiu jenom flákal, co se opravdu naštval. Chtěl abys šel do studia pracovat, ale občas šel Tupac do studia a nestaral se o to. Prostě přišel do studia, hodil tam pár verzí a zase odešel. Z jeho pohledu byla práce profesionálně hotova. Pokud by to nějak nesedlo s beatem, prostě oznámil, že to opravíme při mixování.E.D.I.: vlastně to byl Tupac kdo zahrál melodii k tomuhle songu. Nemá kredit, ale zahrál to on. Hrál ty klávesy, co jsou slyšet v pozadí. Každý hudebník co hrál na 7th Day Tudory ti to řekne. Pokud ne, tak lže. - Just Like Daddy
- feat. The Outlawz
- produkce: Hurt M Badd
- Krazy
- feat. Bad Azz
- produkce: Darryl „Big D“ Harper
Psali jsme naše verze a trvalo nám to dlouho a Tupac se ptá:“Kdo má něco? Bad Azz, máš něco?“ Bad Azz měl a pasovalo to tam skvěle. My jsme už byli snad na milionu Tupacových songů. To byla jeho cesta, jak nás chtěl motivovat. „Nejste připraveni? Jestli nejste připraveni, nebudete na songu.“ To je proč na nějakejch písních můžeš slyšet jenom jednoho nebo dva Outlawz. Protože když se song dokončoval a verze nebyly hotovy, tak jsme to ukončili a šli na další.
Tupac byl hodně kontroverzní a hodně lidí si myslelo, že je prostě jenom takový. Ale on opravdu hodně věřil lásce. Miloval svou rodinu, miloval děti a miloval černý lidi k smrti. To je proč ho lidi v ulicích milovali. I přes ty beefy a všechny tyhle sračky…Když přemýšlím o Tupcovi, nepřemýšlím o těch sračkách, přemýšlím o lásce. On měl v srdci tolik lásky, až je to neuvěřitelný a ty to slyšíš v jeho hudbě.E.D.I.: Bad Azz je další chlápek, kterej se okolo nás hodně točil. Miloval naší hudbu, takže pokaždý přišel taky. Tupac byl jeho fanoušek ale chtěl nás na tom songu, ale beat je hodně pomalý. A my spíš máme rychlejší tempo rapu. Pak přišel Bad Azz, ruce osudu ho prostě zavedly zrovna do studia. Tupac mu řekl:“ Jestli máš co říct, tak k tomu napiš verzi.“Darryl Harper: E.D.I. se zajímal o beat ke Krazy, protože v tomhle roce bylo hodně letadel co spadlo, příliš mnoho zapálených svíček. Chtěl mluvit o téhle situaci, myslel si, že ten beat k tomu sedne. Takže jsem přivedl Tupaca aby si to poslech, ale tomu se líbil beat a nemyslel si, že to k tomu sedne. Udělal k tomu další refrén. Pak se objevil Bad Azz, zrovna když jsme to dělali. „Tobě je 16?“ ptá se ho Tupac, „Jo, je mi 16“ odpověděl Bad Azz a pamatuju se, že z toho byl Tupac hotovej.Lance Pierre: V tu dobu tenhle song ještě nebyl hotovej, byl tu jenom beat. Kevin Lewis, což byl tehdy koordinátor celýho projektu, znal jazzovýho pianistu Ramsey Lewise. Ten tam tehdy taky byl a stále říkal:“Tohle není song“ a já na to:“Ale Tupac ho chce mít na albu“ a on:“Prostě je tam potřeba nějaký piano.“ Takže si k tomu sednul a nahrál tam piano podle vokálů. Pak se ten song stal o hodně lepším než původně byl. - White Menz World
- produkce: Darryl „Big D“ Harper
- Me And My Girlfriend
- produkce: Makaveli, Darryl „Big D“ Harper, Hurt M Badd
Jak jsem tehdy Tupaca viděl, byl to jeho jeden z nejšťastnějších časů. Byl rád v NY a cítil jeho lásku. Všichni jsme byli v NY – Uptown, nebylo to tak, že jsme byli celej den v hotelu. Furt jsme byli někde venku, obcházeli Manhattan a tak. Lidi tomu nemohli uvěřit, dával žebrákům stovky dolarů. Nechal mě hlídat kufřík plnej peněz. Byl opravdu šťastný, že může být zpátky v NY a vidět, že ho tam lidi stále milují. Myslím, že byl v té době rozhodnut vrátit se do NY. Chtěl se dostat do styku s každým – s rappery i lidem v ulicích.E.D.I.: Tenhle song už Tupac nosil v hlavě dlouho. Byli jsme ve studiu a snažili se ten song udělat co nejlíp. Pamatuju se, že Hurt M Badd byl ve studiu a pracoval na bubnech, ale Tupacovi se to stále nějak nezdálo. Pak ale přišel Ricky Rouse a povídá:“´Pac, mám tu něco. Mám tu song, kterej jsem napsal.“ Ricky Rouse je hudebník. Je v pohodě, ale vždycky ho znepokojilo vydávání jeho skladeb. Byl u Death Row, a tam musíš hodně pracovat, jinak nedostaneš zaplaceno. Takže, říkal:“´Pac, mám tu něco, něco jako španělská hudba. Ale chci to vydat já, chci se dostat do kreditu.“ Tupac na to jenom:“No jasně!“ Protože Tupac byl férovém. Byl třeba jedinej kdo dal kredit Val Young, i když mu třeba napsání refrénu zabralo spoustu času. Ricky Rouse to začal hrát na kytaru a Tupac z toho byl úplně hotovej: „To je přesně ono! To je to, co hledám!“ Pak do toho začal zpívat, prostě přišel s refrénem. Nám řekl, abychom pro to taky napsali svoje verze. Všichni jsme teda napsali svoje, ale Tupacovi sem nezdály dost dobrý…
Tupac znal dívku, znám ji jako Queen – hraje jako tu pistoli v songu. Byla zvyklá pracovat v Death Row. Dnes se jmenuje Virginya Slim. Ona je ta jak tam křičí: „Like What? West Side, nigga! Die, nigga, die!!!“Darryl Haper: Me And My Girlfriend byla Hurt M Badda, ale hrál jsem na tom na klávesách. Chtěli jsme pro to každej udělat svojí část, on bubny a já zase něco jiného. Vlastně celý album jsme takhle udělali spolu. Bez mixování bylo album dokončeno ve třech dnech, takže dohromady to zabralo týden. Tupacovy části byly hotovy ve třech dnech, to si pamatuju přesně. Měl pro to už nápady, už věděl jak se kterej song bude jmenovat. Vždycky se hned zeptal Outlawz o čem chtějí psát. Bylo to šílený, museli to mít už hotový, protože kdo neměl, tak se na song nedostal. Když prostě Tupac dokončil svoje vokály pro song a vyšel z nahrávací budky, tak na jednoho ukázal, jestli se v pak v budce zakoktal, tak prostě nebyl na songu. Jestli s tím nebyli spokojení, tak jim prostě vzkázal, že na songu nebudou.Lance Pierre: Měli jsme nápad, že uděláme intro, kde bude mluvit zbraň. A potřebovali jsme k tomu nějakou holku. Nakonec tam byla Virginya Slim – v této době je zpět u Death Row Records.Hurt M Badd: Tady u toho songu mě Tupac pěkně otestoval. Když měl Tupac hotovy asi čtyři songy, zavolal si mě do své místnosti a říkal: „Víš, co? Potřebuju nějakej rychlejší beat, kterej nezní jako cokoliv jinýho cos kdy napsal.“ Očima jsem se kouknul do nebe a pro sebe jsem si řekl jenom „Proboha.“ A pak ještě řekl: „Chci, abys to napsal přímo přede mnou.“ V tu chvíli mi srdce spadlo do kalhot a celej jsem se podlomil. Ale jsem taky typ člověka co miluje výzvy. Tupac jenom řekl: „Přímo přede mnou.“
Takže jsem začal scratchovat. Prostě jsem řekl DJ-ovi aby pustil nějakej sampl. Každej na mně koukal a z jejich pohledu bylo vidět: „Sakra, on vůbec neví co má dělat!“ Pak jsem jakž-takž udělal bubny a řekl jsem chlápkovi s basovou kytarou ať něco zahraje na můj rytmus. A pak s tím přišel. Tupac, předtím, jen tak ležel na gauči a jeho oči říkaly: „Tomuhle chlápkovi já nevěřím.“ Ale jak jsme dali dohromady tu kytary, byl hned na nohou jenom křičel: „Yeah!“ Pokaždé, když dostal song, kterej se mu líbil, tak se zaposlouchal a hned přišel s refrénem. Tak se jen tak otočil k Outlawz a řekl jim: „Mám refrén, poslouchejte to.“ A přišel s Me And My Girlfriend. - Hold Ya Head
- feat. Tyrone Wrice
- produkce: Hurt M Badd
- Against All Odds
- produkce: Makaveli, Hurt M Badd
Ten den, kdy jsme to nahráli mi ´Pac říká: „Potřebuju válečnéj song. Chci jít do války.“ Dal mi hodinu a pak přišel zpátky poslechnout si beat a chtěl tam přidat basy z „The Skin I´m In.“ Jakmile to bylo, Tupac vystartoval: „To je ono!“ Zavolal Outlawz a začal recitovat refrén: „Tohle jen ten nejopravdovější song, kterej jsem napsal.“ V místnosti bylo hodně lidí, všichni jsme věděli o co jde. Když Tupac začal recitovat své verze, všichni jsme se po sobě koukali a mysleli si: „A sakra, a jsme v tom zase.“
Translated by Petu