TUPAC: Rozhovory jsou zatím skvělé. Jsou dobré.
RIGHT ON!: V poslední době jsi toho udělal hodně, že?
TUPAC: Jo, mezi Juice a tímto albem to bylo docela hektické. Taky jsem pracoval s Digital Underground.
RIGHT ON!: Bylo to hektické.
TUPAC: Jo, ale každý je jiný, proto je to v pohodě. Přesně to jsem chtěl. Bude to drsné.
RIGHT ON!: Tohle je pro mě skvělá příležitost, jak se dostat k roli ve filmu Juice. Jak ses dostal do povědomí režiséra Ernesta Dickersona?
TUPAC: Přišel jsem do kanceláře, kde se ten den konal konkurz… zcela náhodou, s mým kamarádem Money B z Digital Underground, a tam jsem viděl všechny, kteří si četli scénář, a mysleli si, že jsem Treach z Naughty By Nature. A říkali mi, hele Treachi, chceme, aby sis ten scénář taky přečetl. A já na to, že se jmenuju Tupac. Jsem z Oaklandu. A oni na to: „To je jedno, prostě čti.“
RIGHT ON!: Takže si mysleli, že tvůj vzhled se bude hodit k tomu, o co se snažili?
TUPAC: Jo, protože když jsem přišel, měl jsem na sobě samé černé hadry, skoro všechno od Raiders. Tak se sice neoblékám, ale prostě ten den jsem to měl na sobě a jim to vyhovovalo.
RIGHT ON!: Na konkurz jsi tedy musel jít jen jednou a to bylo všechno?
TUPAC: Byl jsem na konkurzu asi dvacetkrát. Vraceli mě pořád zpět.
RIGHT ON!: Myslíš, že od doby, kdy film vyšel, bylo hodně lidí zaskočeno tvou rolí a tvým ztvárněním? Protože spousta z nich nejspíš nevěděla, že jsi ve škole tak trochu studoval herectví.
TUPAC: Ano, dostalo se mi o něco více pozornosti. Lidé, kteří mě dříve potkávali… teď mě potkávají dvakrát… víš, co tím chci říct. Ale jo, spousta lidí je překvapená. To překvapilo i mě, ale je to fajn.
RIGHT ON!: Překvapilo tě to, když jsi film viděl?
TUPAC: Překvapilo mě už jen to, že jsem tu roli dostal. Nevěřil jsem tomu. Pořád tomu nevěřím. Pořád chodím po ulici, a když si mě někdo všimne, cítím se nesvůj… a pak si řeknu, no jo, to bude tím filmem.
RIGHT ON!: Hodně lidí na něj šlo do kina. A taky mají všude plakáty.
TUPAC: Všude.
RIGHT ON!: Chceš se ještě věnovat herectví?
TUPAC: Za odpovídající cenu a při odpovídající roli bych si rád zahrál.
RIGHT ON!: Stejný typ filmové role, nebo je to jedno?
TUPAC: Různé role… musí být různé. Už nikdy nebudu hrát podobnou roli, jedině že by bylo pokračování.
RIGHT ON!: Když jsi přišel na natáčení, bylo to podobné tomu, co sis myslel, že to bude?
TUPAC: Ne, bylo to horší. Myslel jsem si, že… víš, v něčem to bylo lepší a v něčem horší.
RIGHT ON!: A horší kvůli dlouhé pracovní době?
TUPAC: Jo, dlouhá pracovní doba.
RIGHT ON!: Jednou jsem tam přišel, když se natáčela scéna v klubu… ta s DJem… a byl jsem tam asi šest hodin.
TUPAC: Jo. To není moc v pohodě. Věř mi, že jsi tam šel jen na chvilku, viděl jsi to. Pro mě toho bylo hodně. Byla to prostě dřina! Bylo to tak těžký, všechno to běhání, všechno to skákání, všechno to lezení, všechno to skákání po budovách.
RIGHT ON!: Ale vyšlo to. Zeptám se tě na tohle… celá ta věc s reklamou a rozhodnutím společnosti odebrat zbraň. Co si o tom myslíš?
Tupac prohlašuje, že je přesvědčen o právu každého člověka nosit zbraň; přesto to, že se to stalo jeho životním stylem, bohužel vedlo k jeho násilné smrti.
TUPAC: Myslím tím, že mě bolí, že nechali bělocha Christiana Slatera stát hned vedle mě; a podívejte se do novin,ten film, reklama na Cuffs – hned vedle Juice. On může mít zbraň, ale černoši ne. A to se mi prostě nelíbí. Nelíbí se mi, že v Posledním skautovi dostane Bruce Willis pistoli a Damon Wayans fotbalovej míč. To se mi nelíbí. Nelíbí se mi, že v Terminátorovi dostane hlavní herec velkou, obrovskou, supervýkonnou zbraň a je to americký hrdina. Víš, co říkám, slavný generál z Pouštní bouře… velké zbraně. Černoši nemůžou nosit u sebe zbraně. To je ten problém.
RIGHT ON!: Když se to původně fotilo, byla tam pistole a pak ji z té fotky vymazali nebo jak to bylo?
TUPAC: Jo.
RIGHT ON!: Co na to Ernest?
TUPAC: Ernest: Tak nějak předpokládal, že se to takhle stane, ale moc se tím netrápil.
RIGHT ON!: Asi si mysleli, že kvůli jiným věcem, které se děly v minulosti, to udělají takhle. Protože je to docela těžké, protože nemůžeš vždycky posuzovat jednu událost podle druhé.
TUPAC: Jo, stejně se to snaží ukázat. Takže kdybychom to uspěchali a prostě z toho udělali film, tak bychom asi získali větší pozornost. Ale protože jsme se vrátili k natáčení nových černošských filmů… které jsou jako celek… je to prostě špatně… víš, co tím chci říct.
RIGHT ON!: Co se ti po natáčení filmu stalo nejpodivnějšího, co se týče fanoušků?
TUPAC: Byl jsem ve společnosti jednatřicetileté vdané ženě. To bylo na mě prostě moc! Příliš moc. Se vším ostatním jsem byl ochotný se vyrovnat a dokázal jsem se s tím vyrovnat. Ale netušil jsem, že ten rap a všechny ty věci kolem filmu osloví takovou věkovou skupinu. To bylo prostě divný.
RIGHT ON!: Takže byla ochotná opustit svou rodinu, nebo to byla jen malá vedlejší záležitost?
TUPAC: Ne, nebyla připravená opustit rodinu z ničeho nic. Prostě jenom konala svou potřebu.
RIGHT ON!: Ale tobě je jednadvacet?
TUPAC: Dvacet.
RIGHT ON!: Přijdeš mi ale o něco starší. Takže to k tomu asi taky patří.
TUPAC: Líbilo se mi to, bez ohledu na to, líbilo se mi to.
RIGHT ON!: Potkal jsem kluka, který hrál roli „Q“, a vypadal o něco starší, než je… už jen podle toho, jak jsem s ním mluvil. Je dobré najít mladé černochy, kteří jsou vyzrálí.
RIGHT ON!: Když jsi byl v Baltimoru, rozhodl ses vrátit do Kalifornie? Co tě k tomu vedlo?
TUPAC: Nebyly peníze. Moje máma jela v drogách. Neměl jsem žádné peníze. Byl jsem chudý. Moje matka měla za sebou potrat. Musel jsem se odtamtud dostat, abych přežil.
RIGHT ON!: Znal jsi tam někoho?
TUPAC: Kalifornie. Znal jsem tam jednoho člověka. Ženu mého kmotra. Můj kmotr je Geronimo Pratt. Je ve vězení, ale jeho žena byla na svobodě. Tak jsem prostě odešel a chvíli u ní zůstal, než mě pustili z jejího domu a musel jsem si najít nové místo.
RIGHT ON!: Bylo to drsné období?
TUPAC: Jo a dost.
RIGHT ON!: A pak se spojil s Digital Underground.
TUPAC: … to byla moje spása. Shock G, začali startovat doslova raketoplán. Byl jsem ve městě. Vlak se odlepil od země – řekl, ať všichni nastoupí. Nastoupil jsem do vlaku a tady jsem skončil. A pořád ještě jedu tím vlakem.
RIGHT ON!: Jsi stále součástí skupiny?
TUPAC: Stále, do značné míry jsem součástí toho vlaku. Jen mám teď vlastní auto.
RIGHT ON!: Takže se k nim možná vrátíš a budeš s nimi i nahrávat?
TUPAC: Jsem pořád součástí skupiny.
RIGHT ON!: Pojďme si promluvit o albu. Řekni mi něco o jeho zaměření?
TUPAC: Chtěl jsem, aby bylo skutečné… Chtěl jsem, aby to bylo něco pro mladé černochy, co by mohli poslouchat, ne jako módní záležitost; ne jen jako věc typu America’s most wanted. Nechtěl jsem se jen dostat nahoru, jen aby se o mě mluvilo. Měl jsem pocit, že mám svým kolegům černochům co říct, a neřekl jsem to a musel jsem to říct, tak jsem to udělal; mladý černošský kamarád, příběh vojáka. Chtěl jsem, aby hned věděli, že jsem jeden z nich a že hned chápu jejich problémy.
RIGHT ON!: Řekni nám něco o příběhu, který se za ním skrývá.
TUPAC: Song „Trapped“ je skutečný příběh, který vypráví o tom, jak se mladí černošští muži dostávají do stereotypu, kdy se z tohoto začarovaného 360stupňového smrtícího kruhu nemůžeme vymanit. Nedostávají žádné odpovědi. Jen nám vypráví o tom, že jsme v pasti. Je to prostě taková malá hymna.
RIGHT ON!: Všechny texty jsi napsal ty?
TUPAC: U písně „Trapped“ to psal se mnou ještě někdo jiný. Je to jediný song, který jsem napsal s někým jiným. Ale kromě tohoto textu jsem si všechno ostatní napsal sám.
RIGHT ON!: Víš, co bude další věc?
TUPAC: „Brenda got a baby.“
RIGHT ON!: Jaké další projekty chystáš?
TUPAC: A Sister Named Mister, spolupracuji s ní. Bude to hodně silný počin pro ženy. Bude mluvit za ženy, ale nehodlá kvůli tomu dávat své tělo před kameru. Nic z toho. Vůbec nebude využívat své tělo, aby se prodávala.
RIGHT ON!: Bude politická, nebo něco mezi tím?
TUPAC: Nebude ani malá Sister Souljah. Bude to skutečná černoška s mikrofonem. Bude mít sílu černošky, nemusel jsem jí do toho nijak nutit. Nebudu její tělo vystavovat na fotkách nebo něco takového. Bude mít respekt jako člověk. Bude mít moc ženy. Je jí osmnáct.
RIGHT ON!: Je podepsána pod stejným vydavatelstvím jako ty?
TUPAC: Ne, kolem mě jsou lidé, kteří se vyjadřují k budoucnosti mladých černochů, mluví o tom, co musíme udělat a co už jsme udělali.
RIGHT ON!: Takže máš vlastní produkční společnost?
TUPAC: Ne, ale ještě dělám se skupinou Underground Railroad.
RIGHT ON!: Takže jsi zaneprázdněný na všech frontách.
TUPAC: Snažím se o to.
RIGHT ON!: Je nějaká skupina, která se ti líbí víc než ta druhá?
TUPAC: Momentálně je mám rád všechny stejně, protože jsme všichni rodina, ale momentálně mě hodně zajímá Mister, protože to je pro nás muže velmi důležité, mít vedle sebe ženu. A ten další … má oblíbená skupina je Underground Railroad … to je můj bratr a tenhle chlapík, Mouse. Chtěji vydat něco velkého. Mají skvělou hudbu.
RIGHT ON!: Za sebe myslím, že jsem procestoval hodně měst a zemí. Máš nějaké oblíbené město, kde se pohybuješ nebo vystupuješ?
TUPAC: Kromě mého rodného města Oaklandu mám rád New York, protože to je moje druhé rodné město.
RIGHT ON!: Máme spoustu mladých čtenářů. Máš nějaký vzkaz pro mladé lidi, kteří se buď snaží dostat do branže, nebo nějaký vzkaz pro ně obecně?
TUPAC: Nepotřebujeme tisíc rapperů. Potřebujeme 500 rapperů a 500 lidí s mozkem, jako jsou vědci a matematici. Každý nemůže koncertovat. To je jedna věc.
Za druhé, nebudu říkat „prostě ne“ a tak dále. Chci, abyste prožívali život takový, jaký je. Žijte úplně naplno, ale učte se ze svých chyb a učte se z chyb druhých lidí. Víš, co říkám, rozhoduj se sám. Protože už jenom to, že vám někdo řekne „prostě řekni ne“, znamená, že někdo rozhoduje za tebe. Rozhodujte se sami. Žijte svůj vlastní život. Jestli chceš být feťák a jestli se chceš vzdát celého života, je to tvoje věc. Pokud chceš být velký člověk a chceš něčeho dosáhnout, je to na tobě.
RIGHT ON!: Řekni mi něco o sobě. Jak by ses popsal?
TUPAC: Jsem Blíženec. Mám dvě stránky, mám velmi hřmotnou, tvrdou, křehkou stránku a taky mám v sobě básníka, introverta, klidného, tichého člověka. Takže si myslím, že Tupac je voják, VOJÁK. Bojuju z duše, ze srdce. Jsem bojovník až do smrti. Takovým jsem se stal.
RIGHT ON!: Ze své situace jsi vytěžil maximum.
TUPAC: Snažil jsem se.
Překlad: djbeton