KAPITOLA: HIT ‚EM UP
3 STRANY
STRANA 138
Na všech bezpečnostních schůzkách, které jsme měli, a bylo jich hodně, se důležité věci nestihly. Z mého pohledu Wrightway ne vždy věnoval pozornost tomu, co se dělo ve studiu. Měli jsme být varováni před „Hit ‚Em Up“, kontroverzní písní, kterou Tupac nahrál a která v podstatě vyzývala k boji na východním pobřeží. Přinejmenším mohli zvážit možnost varovat mě, jeho bodyguarda. Chápal jsem, proč Pac nic neřekl, on prostě jen tvořil, neseděl a nemluvil o tom. Ale mě nevarovali vůbec, a tak jsem jednoho červnového dne jel autem, se ženou jsme šli na večeři a na cestě domů jsme poslouchali rádio The Beat, kde moderovalJulio G. Slyšel jsem, že hraje nová písnička od Tupaca, ale pak Julio jí začal pípat, přerušovat. Písnička pípala víc, než hrála. Seděli jsme se ženou na příjezdové cestě a nevěřícně to poslouchali.
Když jsem vešel do dveří, už mi zvonil telefon a Reggie se mě ptal, jestli jsem slyšel tu písničku. Řekl jsem mu: „Reggie, budeme potřebovat dvě neprůstřelné vesty, budeme potřebovat víc než jednoho bodyguarda pro Paca, určitě to sám víš i ty. Promluvím si s Pacem a musíme si promluvit se Sugeem.“ A taky jsem se na něj musel zaměřit. Podle toho, na jakou akci jsme se chystali, jsem teď nosil vestu, ale Pac ji nosil jen zřídkakdy, a to se muselo změnit. Ta písnička v podstatě útočí na celej tábor Bad Boy, od Biggieho Smallse po Puffyho Combse, a na všechny, co jim pomáhají. „Hit ‚Em Up“ v podstatě odkazoval na: „Když tě uvidíme, vyvoláme drama, pěstí na pěst, rukavicí na hlavu, pistolí, čímkoliv. Když nás uvidíte, raději se připravte na rvačku, protože je to na spadnutí.“ Když jsem druhý den přišel do přívěsu, podíval jsem se na něj a řekl: „Co to kurva děláš?“ A on se na mě podíval.
Podíval se na mě a řekl: „Cože?“ A pak se začal smát, takovým tím rošťáckým Pacovým smíchem. Stál tam bez trička a kouřil cigaretu vzadu v přívěsu. „Nigga, potřebuju dvě vesty.“ Řekl jsem. “ Vážně, Pacu, musíš si promluvit se Sugem. Musíme ti zesílit ochranku. Tahle písnička způsobí spoustu průserů a bude spousta míst, kam se chystáme, kde budeš potřebovat víc než jen jeden pár očí.“ Pac přistoupil ke stereu a pustil ten pitomej song, a když k ní přišel, začal do ní rapovat.
Nemohl jsem tomu klukovi uvěřit. Když skončil s rapem, řekl: „Franku, tahle písnička se bude hrát v každém klubu, všude. Všude to budou pouštět, všude to bude hrát!“ Ta písnička nebyla na albu, ale na B-straně singlu „How Do U Want It“. Její vydání bylo naplánováno až za nějakou dobu a už teď byla hotová. Zopakoval jsem mu, co si o tom myslím, a on jen řekl: „Zavolej Reggiemu.“ „A co?“ zeptal jsem se ho. Řekl jsem mu, že jsem s ním včera večer mluvil a on mi řekl: „Zavolej Sugeovi.“ A on mi odpověděl: „Zavolej Sugeovi.“ Zdálo se, že je mu to úplně jedno, ale nebyl proti tomu, abych se pokusil získat další posily. Dobře, pomyslel jsem si, teď konečně získám dodatečnou jistotu, kterou potřebuju, abych toho kluka udržel od problémů. Wrightway měl pořád schůzky se Sugem v jeho domě v Malibu a jednu jsme svolali kvůli téhle písničce. Schůzka měla začít v jedenáct večer, ale Suge se objevil až ve dvě ráno. Věděl jsem, že nás čekají problémy, protože nás čekaly koncerty v New Yorku, chystali jsme se na různá místa, věděl jsem, že na západním pobřeží budou lidi, kteří tu písničku neocení, a vyjádřil jsem své obavy.
Řekl jsem Sugeovi na rovinu: „Potřebujeme, aby s Pacem pracovalo víc ochránců.“ „Jo, máš pravdu,“ řekl. „Ale on nemá rád nikoho jiného než tebe.“ Překvapilo mě, že to řekl přede všemi ostatními, ale zároveň jsem byl rád, že se mnou souhlasí. Pravdou bylo, že ten večer bylo v místnosti asi patnáct strážných, a když zazněla ta písnička, nikdo z nich se k Pacovi nechtěl přiblížit. Pro většinu z nich bylo těžké s ním pracovat už od začátku a teď to neměli o nic snazší.
Když o tom teď přemýšlím, „Hit ‚Em Up“ byla od prvního okamžiku, kdy jsem ji slyšel, špatná píseň. Když se nad tím zamyslíte, podívejte se, co se stalo jen o chvíli později. Myslím, že můj pocit byl správný. Suge musel vědět, o jak vážný problém jde. Měla to být priorita pro celou společnost, ale zdálo se, že jsem jediný, kdo to tak vnímal. Zřejmě nepřemýšleli o tom, co by se stalo, kdyby o něj přišli. Byli Death Row a prostě tenhle průser nebrali vážně. Dokonce i ta písnička končí větou o tom, jak si zaměstnanci Death Row přijdou pro ně. Ironií je, že Suge věděl, jak důležitá je bezpečnost. Neustále chválil ochranku a říkal, že bez ochranky není Death Row, protože jsme měli na starosti umělce, studio a pomáhali jsme řídit firmu.
Pokud jsme měli problémy s umělci, chtěl o tom vědět. Vzpomínám si, jak jednou svolal schůzku do Gladstone’s, rybářské restaurace v Malibu s výhledem na Tichý oceán, a byli tam všichni machři z Death Row, od kanceláře až po studio. Ten večer rozcupoval všechny kretény na několik kusů. Pointou schůzky bylo, že Death Row se posouvá kupředu, a on měl pocit, že mu lidi podkopávají nohy, což pro Sugeho bylo jako brát mu jídlo z ruky. Zjistil, že jeden zaměstnanec ho okrádá, a hned na místě ho zpražil. Jedinými členy Death Row, které pochválil, byla ochranka, protože s námi nikdy neměl problémy. To bylo samozřejmě ještě před Tupacovou smrtí. To byl taky první večer, kdy jsme viděli grafiku alba Makaveli, na které byl Tupac v Kristově póze na kříži a na kříži byla nalepená jména všech velkých měst ghetta. Možná nebyl Ježíšem Kristem na této zemi, ale byl někým, kdo na tomto světě potřeboval ochranu. Potíž je v tom, že ho nikdo nemohl ochránit před ním samotným.
Překlad: djbeton