Interview s režisérkou dokumentu Tupac: Resurrection

Interview s režisérkou dokumentu Tupac: Resurrection

autor: Damien Smith

Nedávno jsem jel vlakem do Harlemu a zaslechl jsem tři slušně oblečené Afroameričany středního věku, jak se mezi sebou baví o rapperech a o tom, jak špatně se chovají. Ale když se dostali ke jménu Tupaca, rychle se změnila jejich intonace. Mluvili o tom, jak byl pozoruhodný, a jak moc by ho rádi viděli v nějakém filmu. Od jeho smrti bylo vytvořeno spousty příběhů, spousty rozhovorů o Tupacovi,
ale žáden z nich nebyl autorizován.

Až do 14.listopadu roku 2003, kdy vyšel dokument s názvem Tupac: Resurrection, první autorizovaný dokument o této legendě, na kterém se osobně podílela jeho matka, Afeni Shakur. Tento dokument jsem již viděl a měl i možnost setkat se s Afeni Shakur a režiserkou tohoto filmu, Lauren Lazinovou. Tento film je vlastně první počin této ženy. Kromě tvorby na tomto tzv. filmu se Laurin podílela i na vytváření novinek ze světa hudby, které bylo uváděno v rubrice MTV News. Režírovala rovněž i několik dokumentů pro PBS a MTV.


V tomto interview, které jsem pořídil pro blackfilm.com se Lauren rozpovídala o jejich důvodech, proč se dala do vytvoření dokumentu o zesnulé rappové hvězdě.

DS: O samotném Tupacovi vyšlo již spousty filmů. Kam jste si nepřála, aby tento dokument směřoval?

Lauren Lazin: Nechtěli jsme si jen povídat s lidmi o Tupacovi. Chtěli jsme skutečně vytvořit film, ve kterém by Tupac svými vlastními slovy povídal o svém vlastním životě. Tupac měl naprosto neskutečné obdařenou řeč, ve které rozebíral naprosto vše, myslím si, že nikdo jiný nedokáže mluvit o něm tak, jako on samotný. To, kam se jeho život ubíral je úžasná záležitost, kde není potřeba ani ten sebelepší tlumočník.

DS: Rádi bychom se dozvěděli z kolika rozhovorů bylo čerpáno a jak jste to všechno poskládali dohromady?

LL: Spousty rozhovorů, myslím tak přes 40 určitě, spousta byla pořízena novináři, v různých časopisech a některé dokonce i na mejdanech, u kterých točil filmy. Nikdy nikomu nevěnoval špatný rozhovor. Jeho rozhovory byli velice přemýšlivé a reflexivní. Pozorně naslouchal otázkám a trávil spoustu času tím, že přemýšlím nad odpovědí. Máme i dokumenty z různých výpovědí, svědectví, které poslal svým právníkům. Spoustu času pořád nad něčím uvažoval. Však víte, že nikdy nevyšel ze cviku z mluvení. Vždycky mluvil od srdce.

DS: Jak jste se dostala k tomuto projektu?

LL: No, ve skutečnosti chtělo MTV pořídit nějaký význačný dokument a Tupac toho tady zanechal značné množství o čem by se dalo něco takového udělat. Za posledních dvacet let není v hudebním průmyslu důležitější člověka, než byl pro naše fanoušky Tupac. Afeni chtěla vytvořit tento film, který by byl celý o jeho životě.

DS: Objeví se v dokumentu i obrázky a videa, které jsou z jeho domácí sbírky?

LL: Spoustu fotek jsme převzali od přátel a rodiny a lidí, kteří si tyto fotky ponechávali u sebe a čekali léta na projekt, na kterém by se mohli podílet. A když jsme oznámili, že Afeni bude hlavní výkonní producent, oni na to kývli a řekli prostě, „OK, tomuto projektu můžu věřit. Můžete využít mých fotek.“ Jada Pinkett-Smith nám nabídla úžasné video a spousty fotek, které se nám dost líbily. Několik lidi mi osobně řeklo, že když je u toho Afeni, tak se i oni samotní chtějí na tom podílet. Rovněž jsme měli přístup k jeho osobnímu trezoru. Nevím, jestli jste si všimli pytlíku, ve které jsou semena slunečnic, ale tak to bylo. Pořídila jsem nezměrné množství rozhovorů s lidmi, kteří znali Tupaca, dříve, než jsme se dostali do fáze, našli v sobe pocit, kdo ve skutečnosti byl.

Nikdy jsem se s ním nesetkala. Lidé, kteří ho znali a kteří ho měli rádi o něm říkali samé pozitivní věci. Je to něco co přispělo k tomu, že nám o něm každý spousty hodin povídal.
Zeptala jsem se je i na požitky, které si pamatují v souznění s Tupacem. Všichni mi odpovídali, že měl vždycky u sebe pytlík slunečnic. Úžasný moment nastal tehdy, když jsme otevřeli jeho osobní trezor, kde měl čepici a otevřený pytlík slunečnicových semínek, který byl z půlky spotřebován. Nikdo si ho nezapamatuje tím, že dělal něco takového, ale lidé si budou říkat, že měli možnost znát a poznat Tupaca.

DS: Kdy jste se stala takovým fanouškem Tupaca a věděla jste o jeho hudbě předtím, než započal tento projekt?

LL: Dlouhou dobu jsem pracovala pro MTV, jeho hudbu jsem znala velice dobře. Věděla jsem, kdo to je ten člověk, věděla jsem, že jeho příběh je úžasný. Udělala jsem i dokument s Dr.Drem pro tento kanál. V tom videu se hodně objevoval i Tupac, jeho oči byly něco, co se nedalo jen tak zakázat. Viděla jsem i jak důležitý je Tupac pro naše obecenstvo a jak moc díky němu každý vyrostl. Na MTV se začínají dívat už i děti, kteří maji 10 let. Když ale zemřel, ty děti mu nebyly nablízku, zatímco on byl na samém vrcholu. Milovali Tupaca. Cítili k němu spojitost, proto, když dělám tento dokument, chci abych v něm našla domněnku, proč ho lidé tak berou a proč je natolik důležitý pro dnešní mládež. Není to tak, že je ten člověk překrásný a že zemřel mladý. Určitě víte, že je v tom něco více.

DS: Byl Suge Knight součástí získávání materiálů pro dokument?

LL: Vůbec jsme nejednali se Sugem Knightem. Nebyl součástí tohoto dokument. Vše, co jsme udělali bylo povoleno hudbou Tupaca a produkční společností Afeni, Amaru Entertainment. Mají dohodu, kam až se může licencovat jeho hudba a dokument. Ale jak říkám, jediné, co jsme jednali s nimi byla myšlenka tohoto dokumentu.

Překlad: djbeton